Köp Byt & Sälj-forumen

Förslag, nyheter, kommentarer och diskussioner om forumet och webbplatsen Commodore 64 - "datorernas folkvagn"

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Köp Byt & Sälj-forumen

Inläggav bepp » 31 oktober 2010, 20:50

Vad skiljer egentligen Köp Byt & Sälj Privat mot Köp Byt & Sälj Auktion? Jag blir alltid lika förvillad när jag ska lägga in.

Beror det på vad det är för typ av annons jag har? Fastpris vs auktion? Och var lägger man tips på sånt man har hittat?

Borde vi inte istället merga "Privat" och "Auktion" och göra en som kort och gott heter Köp Byt & Sälj och sen en som heter Annonstips? Ungefär som dom har på Vintagegames... På så vis kan man lägga både auktioner och "fasta" priser i Köp Byt & Sälj?
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

Re: Köp Byt & Sälj-forumen

Inläggav d0c » 31 oktober 2010, 23:27

dette er meget enkelt :-)

folkvagn64.se/commodore64.se er først og fremst en side for oss brukere, denne siden skal ikke være en salgs kannal for ebay,tradera,qxl osv... derfor er det en seksjon for privat salg her, som er helt gratis å bruke noe aukjon sider ikke er. derfor oppfordres til å gjøre privat salg mellom medlemmene siden mann slipper mellomledd som ebay,tradera,qxl osv... men siden noen foretrekker å legge ut sine ting for salg på ebay,tradera,qxl osv så er det opprettet en under seksjon for dette så de ikke blir ekskludert....

noen enkle steg å følge angående salgs seksjonen på forumet...

1) privat salg - du legger inn dine egne ting som du selger og ikke vil legge ut på aukjson sider

2) aukjson salg - du legger inn dine ting som selges på aukjsoner som eksempel ebay,tradera,qxl osv...

3) tips..

a) tips om private salg legger du i privat salgs delen

b) tips om aukjsoner som du finner legger du i auskjon salgs delen

4) finner du en interesant auksjon/privat salg som du vil diskutere legger du dette i alment, fordi foreldet salgs tråder blir slettet... salgs seksjonene er ikke en plass som er egent for diskusjon.
Användarvisningsbild
d0c
C64-entusiast
C64-entusiast

Inläggav bepp » 1 november 2010, 00:37

Som sagt, man kan ju välja att göra det komplicerat... ;-)

Personligen tycker jag det är onödigt att ha två kategorier för sälj som man måste gå in i och kolla. Vad spelar det för roll om det säljs i forumet eller på Tradera?

Om man ska följa reglerna så är det ju väldigt många auktioner som ligger fel (som har hamnat i privat), och det trillar ju alltid in "tips" som diskuteras i någon av forumen.

Antingen har vi ett system där man hela tiden måste gå in och rätta och tala om för folk att dom har postat fel - eller så har man ett system som är intuitivt och sköter sig själv. Less administration.

Why not make it simple? En kategori för köp & sälj?

Eller är det bara jag som tycker så? :roll:
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 1 november 2010, 11:21

Privat innebär alltså att enbart medlemmar på forumet kan vara med på försäljningen, men att det finns utrymme för s.k. PM-bud som säljaren redovisar lite anonymt. Ofta misstänks det att dessa bud som sägs ha kommit via PM bara är ett sätt för säljaren att trissa budgivningen.

Auktion innebär i gengäld att varor läggs ut på en öppen auktionssajt där även utomstående kan bjuda. Även här kan trissning ske, men inte lika smidigt och hemligt som PM-buden via forumet.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav bepp » 1 november 2010, 11:37

Jo, jag förstår skillnaden... Även d0c förklarade det bra. Men min fundering handlar mer kring... *måste* vi skilja på det? Är inte användarna kapabla att själv se om där ligger en länk till Tradera eller om det är en "inline" auktion?

Som en parallell... jag är/har varit väldigt aktiv på forums.asp.net (där jag är moderator), och där har man rätt nyligen rensat upp i forum-listan och slagit samman ett stort antal forum, för att komma ner till en begriplig lista. Det var helt enkelt för mycket administration att hantera alla felposts.

Det gäller väl att hitta en balans antar jag. Jag tycker vi har en rätt sund uppdelning för övrigt, men att skilja på sälj och sälj tycker jag är overkill.

Men om ingen annan stämmer in så ska jag hålla klaffen om detta ;-)
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

Inläggav d0c » 1 november 2010, 12:20

carlsson skrev:Privat innebär alltså att enbart medlemmar på forumet kan vara med på försäljningen, men att det finns utrymme för s.k. PM-bud som säljaren redovisar lite anonymt. Ofta misstänks det att dessa bud som sägs ha kommit via PM bara är ett sätt för säljaren att trissa budgivningen.

Auktion innebär i gengäld att varor läggs ut på en öppen auktionssajt där även utomstående kan bjuda. Även här kan trissning ske, men inte lika smidigt och hemligt som PM-buden via forumet.

Privat er for medlemer her på forumet, korrekt. det er et tiltak for oss medlemer her som ikke vil selge på aukjson sider. bud på private salg skal foregå i selve tråden og ikke på pm, dette er jo en selvfølge angående privat salg.
Användarvisningsbild
d0c
C64-entusiast
C64-entusiast

Inläggav d0c » 1 november 2010, 13:26

ide'en og tanken rundt vår egen private kjøps/salgs seksjon..........

salgs seksjonen ble opprettet med det formål at vi som forum brukere av folkvagn64.se/commodore64.se skulle kunne selge ting til værandre, utenom auksjon sider. men over tid så druknet de private salg vi hadde i auksjon annonser. kort sakt det ble for mye auksjon annonser og det ble vanskelig å finne de private salgs anonnsene som ble lagt ut.

vi som var admin og mod fra begynnelsen (folkvagn64.se) mente at fokuset måtte være på de private salg. sånn at folkvagn64.se/commodore64.se ikke ble kun en salgs kannal for auksjon sider. folkvagn64.se/commodore64.se var jo tross allt ment for oss commodore entusiaster først og fremst. så ble salgs seksjonen delt i to. man må ikke glemme at auksjon sider har en økonomisk gevinst på sine salgs annonser, noe som folkvagn64.se/commodore64.se ikke har.

men vi kan heller ikke eksludere medlemer som vil benytte seg av auksjon sider, det blir jo urettferdig for brukeren, dette er også en av grunnene til at vi har to salgs deler i forumet. så nå kan brukeren selv velge hva han vil bruke, selge privat eller på aukjson.
Användarvisningsbild
d0c
C64-entusiast
C64-entusiast

Inläggav bepp » 1 november 2010, 20:57

Tack. Nu förstår jag lite bättre varför det är som det är. Och varför poster blir flyttade :)
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 23 december 2010, 00:08

MTP senaste debacklet med köp & sälj.
Just some random thoughts...

Man skulle kunna ha regler som säger typ: "Du måste ha postat minst 20* inlägg innan du får sälja på forumet." Då kanske vi skulle slippa folk som bara reggar sig för att göra en och endast en post i Köp & Sälj där de länkar till sin tradera-auktion (som 99% ändå bara är en c64 med datasette). Precis som om vi inte har koll på tradera ändå...
På andra forum(tm) så hade sånt här förfarande gett permban och borttagen länk i inlägget.
Moddarna på detta forumet är (IMHO) lite för snälla ibland.

Men det kanske bara är jag som är gnällig. Vad tycker ni andra?

*Eller vad som verkar lämpligt.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 23 december 2010, 00:15

Det kan ju också resultera i skräpinlägg bara för att folk som vill sälja ska komma upp i rätt antal.

Jag gillar idén på vintagegames, att man skriver en presentation (och att admin godkänner denna) innan man får sälja något.

Jag har sett att man på vissa andra forum blockerar delar av forumet tills man varit medlem en viss tid och diverse andra metoder, men jag tycker inte man behöver ändra något såvida det inte är så att det nuvarande systemet inte fungerar av någon anledning. Man behöver ju inte hitta på regler bara för skojs skull.

Om nu någon t.ex. reggar sig här bara för att länka till sin Tradera-auktion med en C64 med datassette så främjar det väl ändå forumets grundtanke - mer C64 till folket? ;-)
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav herdware » 23 december 2010, 01:13

e5frog skrev:Det kan ju också resultera i skräpinlägg bara för att folk som vill sälja ska komma upp i rätt antal.

Ja, den risken finns förstås. På ett annat forum som jag är medlem på måste man ha 75 poster för att komma åt vissa grejer och en del försöker komma runt systemet sas. Där är dock admins stenhårda mot missbruk, "low content posts", "dead thread bumps" och dylikt beteende.
e5frog skrev:Om nu någon t.ex. reggar sig här bara för att länka till sin Tradera-auktion med en C64 med datassette så främjar det väl ändå forumets grundtanke - mer C64 till folket? ;-)

Här hänvisar jag till mitt förra inlägg - folk här har koll på tradera ändå.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 23 december 2010, 03:43

herdware skrev:
e5frog skrev:Om nu någon t.ex. reggar sig här bara för att länka till sin Tradera-auktion med en C64 med datassette så främjar det väl ändå forumets grundtanke - mer C64 till folket? ;-)

Här hänvisar jag till mitt förra inlägg - folk här har koll på tradera ändå.

Man kanske inte orkar ha koll på Tradera jämnt, det är ju inte som eBay där man kan spara ett flertal sökningar ett år i taget, på tradera är det väl två eller tre i två veckor bara... man får inte någon påminnelse när de går ut heller. :-(
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav The Saint » 23 december 2010, 09:09

Samtidigt kan det väl vara vettigt att dom kommer hit till forumet och säljer till entusiaster, kanske ett fynd då och då kan dyka upp? Mer chans här än på tradera känns det som iaf.
Användarvisningsbild
The Saint
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav Ron » 23 december 2010, 11:51

För att vara säker på att du gör rätt bepp så sälj grejorna direkt till mig :wink:

Kanske ett tips till alla andra här på forumet :idea:
Ron
Lärling
Lärling

Inläggav bepp » 23 december 2010, 14:45

Instämmer helt! Även om jag tycker dessa jag-reggar-mig-för-att-göra-ett-enda-inlägg-och-loggar-aldrig-in-igen-typerna är lama så har dom trots allt ansträngt sig en smula för att promota sin sak. I vissa fall är det t.om. giveaways. Prevent tippen typ.

Ron skrev:För att vara säker på att du gör rätt bepp så sälj grejorna direkt till mig :wink: :

Jodå det har ju visat sig vara ett framgångskoncept :-D Hur många spel är du uppe i nu?
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

Nästa

Återgå till Forumet & webbplatsen