Spela textäventyr på svenska och engelska på C64!

Spelrelaterade diskussioner

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Spela textäventyr på svenska och engelska på C64!

Inläggav fredrikr » 17 mars 2020, 11:17

För några dagar sedan släppte jag en samling av Infocom-spel avsedda att spelas på en The C64 Maxi / Full Size. Spelen funkar även på The C64 Mini, och förstås på emulator eller på en riktig C64. Spelen ligger dock på C= 1581-diskimages för att man då kan använda speldisken även för sparningar så man slipper hålla på och byta diskett när man sparar/återställer en spelposition. Samlingen innehåller alla Infocomspel som släpptes för C64, plus Bureaucracy. Här är den samlingen:

http://microheaven.com/ozmoo/collection ... nfocom.zip

Och för några år sedan gjorde jag en samling av nyare spel i Z-kodsformatet (Infocoms spelformat), spelbara på C64. Dessa ligger i vanliga .d64-filer och kan alltså läggas över på disketter för C= 1541.

http://microheaven.com/PostInfocom/

Och nu passade jag på att göra en som innehåller nästan alla Z-kodsspel jag känner till på svenska:

http://microheaven.com/ozmoo/collection ... kaZkod.zip

(Varför bara *nästan* alla? Jo, spelet Cacharens dilemma är för stort (eller egentligen: har för stort dynamiskt minne) för att kunna spelas med Ozmoo, och det finns ingen annan speltolk för C64 som stödjer svenska tecken.) Dessa spel är i alla fall med:

* Den mörka manteln
* Äventyr
* Storforsen
* Hotel Noir
* Drakmagi
* Vanyar
* Pangnyheten
* Stuga

Spelen går lite olika fort. En del av dem är egentligen i överkant i storlek och/eller komplexitet för plattformen vilket gör dem långsamma. Jag tror Stuga är långsammast. Äventyr är långsamt i början men tar sig lite när man kommer ner under jord.

Om man spelar på emulator, räcker det med enklaste emuleringen av diskdriven, vilket även gör spelen mycket snabbare. I VICE: Gå in i inställningar, slå på Virtual Device Traps och stäng av Drive Settings -> True Drive Emulation.

Precis som på de C64 som såldes med åäö-tangentbord mappar dessa spel åäö till ] [ £ . Om du kör VICE och inte hittar £ - prova med Insert-knappen. Japp, skumt, men det hamnar där i en av de vanliga konfigurationerna. Spelen har sin egen font (PXLfont-rf av Retrofan) med åäö, så man behöver inte spela på C64 med svenska tecken inbyggt.

Om man vill kan man förstås göra sin egen version av något Z-kodsspel. Enklast gör man det på http://microheaven.com/ozmooonline/
Bilagor
89857743_10157418731178740_6795435730324684800_n.jpg
Drakmagi i VICE
fredrikr
Lärling
Lärling

Re: Spela textäventyr på svenska och engelska på C64!

Inläggav bjonte » 17 mars 2020, 18:00

Kul! Jag borde försöka klämma mig igenom några textäventyr. Jag har bara klarat The Hobbit sedan tidigare. Magnetic Scrollls-äventyren har jag kämpat med men de är på tok för svåra.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav fredrikr » 18 mars 2020, 09:44

Klart du ska!

För något bra och inte alltför svårt på svenska rekommenderar jag absolut Drakmagi.

Av Infocoms äventyr skulle jag t ex rekommendera Enchanter om du gillar fantasy eller kanske Hollywood Hijinx för en modern skattjakt med mycket humor (OBS: Du måste läsa texten på baksidan av kortet (följer med Hollywood Hijinx-manualen på http://infodoc.plover.net/ ) för ledtrådar till hur du kommer in i huset i början!)

Från Post Infocom Collection rekommenderar jag gärna Ad Verbum, om man är hyfsad på engelska och tycker ordlekar är kul.
fredrikr
Lärling
Lärling

Inläggav TBC » 18 mars 2020, 15:02

bjonte skrev:Kul! Jag borde försöka klämma mig igenom några textäventyr. Jag har bara klarat The Hobbit sedan tidigare. Magnetic Scrollls-äventyren har jag kämpat med men de är på tok för svåra.

Klarade inte du Guild of Thieves? Hade för mig det.
Användarvisningsbild
TBC
Erfaren mästare
Erfaren mästare

Inläggav herdware » 18 mars 2020, 17:18

Så synd att jag inte har tålamod till textäventyr längre. :(
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 18 mars 2020, 18:58

TBC skrev:Klarade inte du Guild of Thieves? Hade för mig det.

Nej, det gjorde jag nog inte. Jag har det inte på min lista. Jag kanske fuskade så mycket mot slutet att jag inte skrev upp det ifall jag nu skulle ha tagit mig igenom det. Jag tror att jag fastnade på den här banksprängningen som verkade super-ologisk.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 19 mars 2020, 19:07

Jag gjorde ett seriöst försök på pawn i somras men insåg ganska snart som sagt att textäventyr är svåra.

Det textävenryr jag haft roligast med är Stugan, svenskt äventyr till PC.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 19 mars 2020, 19:58

Jag testar väl Dragmagi i morgon då. Jag tänkte provköra det här nya Curse of Rabenstein också för att se hur bra det håller.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav fredrikr » 20 mars 2020, 11:52

OBS: Stugans föregångare Stuga finns med i den svenska samlingen ovan. Dessutom med hints (Skriv "ledtråd" i spelet) så man har en sportmössa att klara det. Jag skulle uppskatta antalet personer som klarat det helt utan hints till cirka 0.
fredrikr
Lärling
Lärling

Inläggav bjonte » 20 mars 2020, 22:26

Nu har jag kört Drakmagi ett tag. Riktigt trevligt än så länge men jag har fastnat så jag får göra ett nytt försök senare.

Det gick lite segt att få svar på kommandon så jag testade med SuperCPU. Då blev hårddisken begränsningen och fortfarande inte tillräckligt snabb respons. Sedan pluggade jag in REU också och då gick det riktigt snabbt att få svar!
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav fredrikr » 23 mars 2020, 12:18

Alltså, har man riktigt bråttom kan man förstås spela på en annan plattform. Spelet är utvecklat någonstans runt 2002, troligen både utvecklat och testat på en dator med en 32-bits CPU runt 1 GHz. Att det alls går att köra på en C64 är ju något av ett underverk.

Man kan t ex spela Glulx-versionen, som även har några trevliga bilder, på http://iplayif.com/?story=http%3A%2F%2F ... akmagi.blb
fredrikr
Lärling
Lärling

Inläggav bjonte » 23 mars 2020, 12:40

Nej då, så bråttom har jag inte att jag skulle köra på en annan plattform.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav fredrikr » 23 mars 2020, 20:19

Jag kom på att jag lätt kan göra några av spelen mindre, vilket då gör att att de inte behöver läsa från disk lika ofta.

Det gäller spelen Drakmagi och Äventyr, då jag har tillgång till källkoden för dessa, och de använde inte de så kallade förkortningssträngar som Z-maskinen erbjuder. Båda filerna minskade kunde nu minskas i storlek med cirka 5%. Det ger ingen revolutionerande skillnad i prestanda, men lite bättre blir det.

Källkoden är för övrigt publikt tillgänglig för båda dessa spel samt Stuga och Den mörka manteln.

Den nya versionen av samlingen har nu ersatt den gamla på http://microheaven.com/ozmoo/collection ... kaZkod.zip
fredrikr
Lärling
Lärling

Återgå till Spel