Året var 1982...

Spelrelaterade diskussioner

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Re: Året var 1982...

Inläggav herdware » 18 juli 2019, 22:19

Money Wars även det från Commodore & Hal
CAM00757.jpg

Du ska ta dig till högra delen av skärmen och ta en säck pengar och sedan ta den till vänstra sidan av skärmen. När du tagit dig tillbaka dyker det upp en ny säck. Se upp för fallande "pilar". Du har en sköld som du kan sätta över huvudet om det kniper. Det finns tre baser att gömma sig under som precis som i space invaders går sönder lite för varje objekt som träffar dem. Lite kul en stund och har "Hal-charmen".
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 18 juli 2019, 22:36

Moon Bug från AID (Advanced Integrated Development)
CAM00758.jpg

Froggerliknande. Första skärmen ska du hoppa på "rymdskeppen" tills du når överkanten på skärmen. Andra skärmen ska du istället undvika objekten (asteroider?). Endast två skärmar. När du klarat andra hamnar du på första skärmen igen. Knappast godkänt - även för 1982.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 18 juli 2019, 22:47

Motor Mania från UMI (United Microware Industries)
CAM00759.jpg

Simplistiskt racingspel. Klara dig så långt som möjligt och håll koll på bränslet. Det går att tanka utefter du kör. Väldigt mycket instadeath, även minsta lilla bilen rör vägkanten. Nästan godkänt för 1982.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 18 juli 2019, 22:53

Night Driver från Commodore & Hal
CAM00760.jpg

Arkadspel från Atari från början (1976). Kontrollerna här är stingsliga (men jag vet inte hur originalspelet var iofs). Du måste hålla in knappen för att accelerera, så fort du släpper den saktar bilen ner vilket ger jojo-körning. Pluspoäng för det mycket bra motorljudet.
Tydligen även släppt med namnet Road Race.

Omega Race från Commodore
Behöver väl ingen recension? En klassiker.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 19 juli 2019, 06:02

herdware skrev:Simplistiskt racingspel. Klara dig så långt som möjligt och håll koll på bränslet.

Det här har jag spelat förr. Jag minns mätarna på sidorna. Något sådant hade jag inte sett innan.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 19 juli 2019, 06:06

herdware skrev:Night Driver från Commodore & Hal

Det här är ganska briljant. Jag såg det på Vic20 i en affär för första gången. Nu tänkte jag ”vad många pinnar det är”, men det var nog för att jag mindes Vic20-varianten. Så smart att göra ett nattspel för att slippa rita en massa grafik med träd och hus. Här är det bara vägen som betyder något. Jag är själv sugen på att göra något i den här stilen fast med bättre körkänsla.

Borde styras med paddles. :)
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 19 juli 2019, 20:55

Pakacuda från Comm*data
CAM00761.jpg

Ingen svår gissning vad detta är. En av alla Pacman-inte-pacmanspel. I detta är du en fisk som äter andra småfiskar. Spökerna är ersatta av bläckfiskar och power pellets med ålar. Inte så illa men inget speciellt heller.

Radar Rat Race från Commodore
Klon av Rally-X men jag tycker katt-och-råtta-grejen är charmigare än originalspelet. Alla har väl spelat detta? Fanns även till VIC-20. Borde göras en variant till Mega65 40MHz native mode också bara för att. :D

Retro Ball från Hes
CAM00762.jpg

Shufflepuck (finns det ett svenskt namn?). Enbart för två spelare. Skulle nog vara kul en liten stund för två personer 1982.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 19 juli 2019, 21:35

Road Toad Commercial Data Systems
Vänta här nu?! Är inte detta samma generiska Frogger-spel som Froggee? Nej, lite skillnad är det. Nästa!

Sea Wolf från Commodore
Arkadspel från Midway (1976). C64-versionen kräver paddles så jag har inte provspelat. Arkadmaskinen verkar rätt häftig faktiskt.

Seafox från Brøderbund
Också ett ubåtsspel. Shooter. Torpedera båtar och andra ubåtar. Se upp för sjunkbomber. Helt klart ett godkänt lir.

Serpentine också från Brøderbund
CAM00764.jpg

Först trodde jag det var ett helt vanligt "maze game" men det stämmer inte riktigt. Bättre att länka till wikipedia än att försöka förklara.
https://en.wikipedia.org/wiki/Serpentine_(video_game)
Helt klart värt att prova på!
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 19 juli 2019, 21:49

Space Raiders från Boom Software
CAM00767.jpg

Shooter. Det kommer rymdskepp då och då. Placera hårkorset över skeppet och skjut. Lite besvärligt att placera korset så spelet tycker det är träff. Håller du nere knappen kan du inte röra korset. Pluspoäng på att du kan välja att använda Joy 1, Joy 2 eller tangentbord innan spelet börjar, det tror jag aldrig jag sett innan. Kompilerad BASIC (Petspeed).

Super Alien från Commodore
CAM00768.jpg

Ajajaj, utomjordingarna jagar dig i labyrinten. Gräv hål och gräv igen när de trillar i. Väntar du för länge med att gräva ner dem klättrar de upp igen. Nej, detta var ingen riktig höjdare.

Tooth Invaders från Commodore
Med hjälp av tandborste och tandtråd ska du hålla god munhygien. Liknande spel fanns till andra maskiner. Inte så illa men ingen höjdare. Väldigt charmig tidig grafik med mjuk scrollning i inzoomade läget.

Type Attach från Sirius Software
Någon slags typing tutor. Får inte igång det. Hade varit lite kul att testa annars.

Typing Strategy från Behavioral Engineering
Jojo, hitta en tangent på tangentbordet kan jag. Typing of the dead it ain't!
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 19 juli 2019, 22:54

Wallbreaker från Elcomp
CAM00769.jpg

Breakout. Skriven i BASIC, helt i PETSCII. Säkert inspirerad av "Bouncing ball" från manualen. Auf deutsch.

Wizard of Wor från Commodore
CAM00770.jpg

Klassiskt arkadspel från Midway (1980). Oj vad snabbt det här går. Finns en version från 1983 som är mycket bättre (också från Commodore).
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 19 juli 2019, 23:19

Zeppelin Rescue från Intercept software
CAM00771.jpg

Haha, wtf?! Zeppelinaren kan inte röra molnen. :lol: Detta gör att man verkligen får smyga sig fram på skärmen, iofs passande för ett luftskepp.
Lite väl långsamt för min smak men 1982 kanske jag hade tyckt annorlunda.

Zwark av Robert Wentworth
CAM00772.jpg

Simplistisk shooter. Det börjar med en alien och efter några skjutna blir det två osv. Barnsligt enkelt innan det blir en fyra-fem stycken på skärmen. Klassiska typen där fienderna passerar nederkanten på skärmen börjar om i överkant. Alla finder har samma sprite, bara olika färger. Hade säkert varit kul korta stunder då och då 1982.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 19 juli 2019, 23:57

Jaha, det var det hele så att säga. Detta var vad jag kunde hitta på gamebase64 som släpptes 1982 - arkadliknande/action. Som jag skrev i första inlägget så tar jag inte med textäventyr, matteträning osv. Jag hade för mig att biljardspelet från Commodore & Hal också var 1982 men det var visst 1983. Det spelade jag och farsan mycket - tills jag kom på hur man kunde sätta alla bollar utan att släppa in spelare två. :lol:
http://www.gamebase64.com/game.php?id=764&d=18&h=0 Två personer på "rotation" är bäst. Det har en rolig bugg - om man låter det vara på länge (flera dagar) blir nåt fel med fysiken och bollarnas decelleration blir nästa obefintlig...

Är det något viktigt jag missat?

Allt detta spelades naturligtvis på min äldsta brödburk (250407 rev B) och min 1541 Ultimate II. Svenskt tangentbord (utan klisterlappar). Har EPROM på adaptrar för KERNAL och CHARGEN. Skärmen är en 1084S (Daewoo) som saknar stöd för RGBI. På bilden syns även min A2000 vars tangentbord fått ge plats åt C64:an för detta projekt. =-tangenten är av någon anleding mycket lägre än andra tangenter.
CAM00774.jpg

Vore kul med andra erfarenheter av mycket tidiga spel. Särskilt från folk som var med på den tiden så att säga. Vi skaffade vår C64C efter glansperioden (1988 tror jag).
:commodore: på er alla vänner.
https://www.youtube.com/watch?v=0FuC3I0mxnE
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 20 juli 2019, 11:46

PS. Jag behöver fortfarande paddles. Någon av er där ute måste väl ha en extra uppsättning?
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 15 maj 2020, 16:07

Greenhouse var ett av de spel Commodore hade planer att släppa på cartridge, men så verkar det ha blivit nästan inget av det, oklart om det ens gavs ut kommersiellt på kassett eller diskett, eller bara gick ut via användargrupper eller motsvarande.

Wizard of Wor är det MAX-versionen från HAL Labs du spelade. Som du konstaterade ansåg inte Commodore att det höll måttet för C64 så de lät programmera om det från scratch. Det är därför det finns två olika versioner av i grunden samma spel.

Gällande Retroball, säger vi inte lufthockey i Sverige? (Dessutom är ju Magic Carpet Software betydligt mer kända för en senare titel än The Medicine Man...)
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav herdware » 17 maj 2020, 20:58

Letade runt lite på nätet och hittar inga bilder på Greenhouse konvolut, original disketter eller kassetter. Det bevisar förstås inget men släpptes det så borde det varit i begränsad upplaga...
Tycker ändå det har sin charm en stund då och då. Lite annorlunda också i en tid när majoriteten av spel var av arkadtyp.
https://www.youtube.com/watch?v=OJtTT78MkDY
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

FöregåendeNästa

Återgå till Spel