Året var 1982...

Spelrelaterade diskussioner

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Re: Året var 1982...

Inläggav herdware » 16 juli 2019, 22:16

Vad ska man säga om Coco II från ISA Software?
CAM00742.jpg

CAM00743.jpg

Nån slags shooter. Du är den gröna gubben som av någon anledning rör sig fritt i rymden. Enbart en fiende åt gången på skärmen. Det röda UFO:t. Ett likadant kommer så fort du förstört det. Fråga mig inte vad den gula "asteroiden" gör. Spelet lider av det vanliga problemet med BASIC-spel. Dålig respons på både rörelse och skjutknappen. En intressant grej är att i menyer kan du programmera om delar av funktionaliteten i spelet.
Aja, inget jag kommer spela igen.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 16 juli 2019, 22:54

Glömde fota skärmen i Evolution från Sydney Software Development.

"Evolution" jojo. You keep using that word... Du börjar som amöba, sen grodyngel (som ser ut som en vuxen groda) sen en råtta som ska äta ost. Kom aldrig längre än råttan men det går vidare upp till människa. Detta var heller inget att hurra över.
https://www.youtube.com/watch?v=6Cg41EfPJiI här spelas det på youtube.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 16 juli 2019, 23:01

Nuså. Exterminator från Bubble Bus.

En Centipede-klon. Vissa saker är ändrade. Det är inte svamp utan kaktus, spindeln är ersatt av en örn osv. Det finns en spindel men den saknar motsvarighet i riktiga Centipede. Den går bara rakt över skärmen längst nere så den kan bara undvikas. inte skjutas.
En högst kompetent version. Det enda som går att klaga på egentligen är att tusenfotingen har för alldeles för många segment. Detta hade jag varit nöjd med 1982.
CAM00747.jpg

Vit bakgrund här. Bakgrunden byter färg vid varje ny tusenfoting till skillnad mot det riktiga Centipede. Här syns även att det är väldigt många segment på tusenfotingen.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 17 juli 2019, 04:31

herdware skrev:Spela hellre Super Gridder (1983, Terminal Software) istället.

Jag tror att Gridder var det första kommersiella spel som vi hade så det har jag spelat rätt mycket. Tur att det inte var Blade Runner då.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 17 juli 2019, 04:35

herdware skrev:Vad ska man säga om Coco II från ISA Software?

När det här är så simpelt utformat undrar jag ju hur Coco 1 ser ut.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 17 juli 2019, 04:40

herdware skrev:Exterminator från Bubble Bus.

Det där har jag spelat en del förr. Jag håller med om att det är ett spel som är tillräckligt bra för vad som förväntades då.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 17 juli 2019, 22:32

bjonte skrev:
herdware skrev:Spela hellre Super Gridder (1983, Terminal Software) istället.

Jag tror att Gridder var det första kommersiella spel som vi hade så det har jag spelat rätt mycket. Tur att det inte var Blade Runner då.

Super Gridder var faktiskt det första spelet jag fick på turbo-band från grannen så... :lol:

Coco 1 ser ut att vara något slags frågespel: http://www.gamebase64.com/game.php?id=21296&d=18&h=0

Till dagens första spel - Fast Eddie från Sirius Software.
CAM00751.jpg

Plattformsspel där du ska samla ett antal saker innan nyckeln dyker upp ovanför fienden på översta plan. Ta nyckeln för att komma vidare. Andra saker du ska samla in men i övrigt samma sak. Du hoppar med knappen vilket är fint då upp på joysticken annars är vanligt. Föga (kanske) förvånande går det fort. Både Eddie och fienderna.
Rätt kul en liten stund. Detta hade man säkert spelat då och då i korta stunder.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 17 juli 2019, 22:53

Fire Fighter 64 från Luna Software
Nej, det här gick alldeles för långsamt. Orkade inte riktigt sätta mig in i det. Tar långt över minuten bara att rita upp skärmen.
CAM00752.jpg

Blev påmind på IRC att jag hade glömt Choplifter men det behöver väl knappast någon presentation. Inte Fort Apocalypse heller för den delen.

Nästa spel blev Frogee av Commercial Data Systems
En högst medioker Frogger-klon. Inte så mycket att säga om, särskilt eftersom jag inte gillar Frogger så värst mycket,
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 17 juli 2019, 23:12

Galaga av Henrik Wening
CAM00753.jpg

Detta var en överraskning. En riktigt rolig Galaga-klon helt i PETSCII. Snabbt och kul. Enda som går att klaga på egentligen är att allt är i svart. Hade piffat upp spelet rejält om de olika fienderna hade haft olika färger.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 17 juli 2019, 23:38

Greenhouse från Commodore
CAM00754b.jpg

Målet är att skörda blommor och håll undan ogräset. Uppe finns sprinklers för att vattna. Du kan inte skörda blommor eller hugga ner ogräs när sprinklern ovanför är på. Börjar lugnt och fint med att du ska skörda en blomma för att rätt snabbt bli väldigt stressigt. Det finns ett bi också som flyger omkring. Det kan både äta ogräs och sticka dig. Varje omgång är lika lång och solen visar hur mycket tid du har kvar. En hel del strategi på senare banor när ogräset växer apsnabbt, när väl en blomma kommit upp så vänta med att skörda till precis innan solnedgången för att förhindra att det växer ogräs på den platsen.
Kanske inte min typ av spel men kan nog passa andra.

Head On av Computermat
http://www.gamebase64.com/game.php?id=21296&d=18&h=0
Finns ett likadant spel till VIC-20 som jag inte minns namnet på nu. Detta är samma förutom större spelplan. Lika ointressant som för VIC-20.

Lunar Lander från Commodore
Behöver väl knappast någon presentation. Klon av Lunar Lander. Alla vet vad det är och om de gillar det.

Kickman från Commodore känner väl alla också till? Inget att hänga i julgranen precis. Kanske mest känt som en av de cartridges som kan få livstecken ur en annas till synes livlös C64.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 18 juli 2019, 05:18

herdware skrev:Plattformsspel där du ska samla ett antal saker innan nyckeln dyker upp ovanför fienden på översta plan. Ta nyckeln för att komma vidare. Andra saker du ska samla in men i övrigt samma sak.

Det där påminde om Frantic Freddie. Jag undrar om det finns något släktskap mellan Fast Eddie och Frantic Freddie.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 18 juli 2019, 05:21

herdware skrev:Coco 1 ser ut att vara något slags frågespel

Riktigt konstigt. Kan det vara baserat på en film kanske? Hur ska man annars kunna veta något om det i första spelet?
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 18 juli 2019, 05:24

herdware skrev:En riktigt rolig Galaga-klon helt i PETSCII. Snabbt och kul.

Oj, det där såg spännande ut! Jag tänkte direkt att panelen var på fel sida med tanke på spritepositionerna men så läste jag om PETSCII så det var ju förklarligt.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 18 juli 2019, 21:47

Le Mans från Commodore kräver paddles så det har jag inte provat trots att jag äger det på cartridge.

Logger från Comm*data
Det här blir jag inte klok på. En Frogger fast varje gång jag hoppar på första stocken på vattnet dör jag. Trasigt?

The Medicine Man från Magic Carpet Software
CAM00755.jpg

Medicinmannen har dansat lite för mycket regndans så byn hotas av översvämmning. Det är upp till energiguden Copecoee att rätta till läget. Skjut regndropparna (senare snöflingor). Når tre droppar/flingor marken är det game over. Likaså om ormen biter dig. ETT liv, sen är det slut.
Väldigt simplistiskt. Inte många minuters nöje även 1982 skulle jag säga. Plus för PETSCII-animationen där medicinmannen dansar regndans och senare blir träffad av blixten. :lol:
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 18 juli 2019, 22:15

Mole Attack från Commodore & Hal
CAM00756.jpg

Whack a mole helt enkelt. En tangent för varje position vilket är lite krångligt innan man lär sig. Ingen höjdare. Brukar annars gilla de tidiga Commodore & Hal labratories-spelen.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

FöregåendeNästa

Återgå till Spel