fil överföring med XE1541 kabel

Diskussioner om mjukvara, emulatorer och BIOS-/ROM-/flash-filer

Moderatorer: Fanta_gbg, stonan, Zlasher

fil överföring med XE1541 kabel

Inläggav Luzur » 20 november 2006, 22:10

tjolahopp! :)

har förskaffat mig en XE1541 kabel, å tänkte börja köra över lite D64 filer till 5,25 disketter. men eftersom ja kör med Win XP pro maskin så har ja inte fått Star Commander att funka, eller dom andra programmen (som tex trans64, MMC64 osv)

så nu ligger valet mellan CBM4WIN (med Gui4 filen) eller WarpCopy64, men vilken ska ja ta? eller om ni har nå tips om Star Commander
(har kollat in dom tidigare inläggen, men dom handlade mest om andra kablarsorter)
som gör att ja kan få igång det, har lyckats fixa drivrarna och en sc.ini fil,
men SC hänger sig värje gång ja kör det, har prövat både igenom cmd å DOSbox (förmodligen är det fel saker att köra programen i... :oops: )
Användarvisningsbild
Luzur
Stormästare
Stormästare

Inläggav digge » 20 november 2006, 22:18

Enklaste alternativet är nog att bygga om kabel till en XM1541 kabel. Det är precis samma som XE1541 fast med två pinnar växlade med varandra. Och sen köra med CBM4WIN.

Warpcopy64 funkar bara om du har RR-Net, alltså nätverkskort till c64.

Mer info om hur du bygger om kabeln och vilka kabeltyper som funkar till vilka program hittar du på Star Commanders hemsida. http://sta.c64.org/xcables.html
Användarvisningsbild
digge
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Luzur » 20 november 2006, 22:29

uh.... ser svårt ut :?
så det är det enda sättet då?
Användarvisningsbild
Luzur
Stormästare
Stormästare

Inläggav d0c » 20 november 2006, 23:16

Luzur skrev:uh.... ser svårt ut :?
så det är det enda sättet då?

tja... det skader jo ikke og prøve en mmc64 :wink:
Användarvisningsbild
d0c
C64-entusiast
C64-entusiast

Inläggav digge » 21 november 2006, 09:29

Tja, en annan variant som inte innefattar att löda om eller så är ju att starta på en diskett med DOS på och köra med star commander. Men i Windows XP/Windows 2000 är det väldigt svårt att få star commander att funka. Det är inte helt omöjligt för vissa har lyckats men det brukar inte fungera helt tillförlitligt.
Användarvisningsbild
digge
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Klegg » 21 november 2006, 17:37

Ett annat alternativ är att bygga/köpa en adaptor om man vill ha kvar sin XE-kabel så att man t.ex. fortfarande kan köra 64hdd.
Klegg
Gesäll
Gesäll

Inläggav Commodorianen » 21 november 2006, 19:00

Läs annars min guide för hur man använder Star Commander under Windows XP. Prova speciellt att använda min SC.INI-fil. Jag hade nämligen också väldiga problem med låsningar men med SC0.82 lyckades jag få det att fungera tillräckligt många sekunder så att jag kunde ändra och spara inställningar som gjorde det stabilt. Jag är dock inte säker på vilken inställning det var som gjorde att det fungerade. En annan viktig sak för att jag ska få det att fungera är att disabla nätverksanslutningen i Kontrollpanelen. En gång hjälpte inte det heller utan jag fick ta bort nätverkskabeln från datorn innan jag startade upp den.
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav Luzur » 21 november 2006, 21:34

hmm.. ska skriva ut din guide å köra med den till helgen, + att ja la över din SC.INI, så vi får se hur de går :)
Användarvisningsbild
Luzur
Stormästare
Stormästare

Inläggav Zedrick » 23 november 2006, 13:49

Luzur skrev:uh.... ser svårt ut :?

Nej nej, det är inte det minsta svårt. Har du bara en fungerande lödkolv så kan du inte misslyckas, även om du försöker.

Om du verkligen inte vill så kan du få min XM1541 ("ombyggd" XE) för en billig portopeng - jag behöver den inte efter att jag gått över till RRnet och warpcopy.

/ Z
Användarvisningsbild
Zedrick
Stormästare
Stormästare

Inläggav plr64 » 23 december 2006, 05:04

DOS är väl det mest stabila sättet att köra, allt du behöver är en win98-startdiskett och typ en batfil till hd:n som länkar till SC om du inte orkar hålla på o krångla under windoze...

av de maskiner jag provat att köra med så tror jag nog att man rent generellt kan säga att ju långsammare maskinen är, ju mindre strul blir det... Vi snackar Pentium 133/200 etc... funkar svinbra... (om du tar dig tid att gå igenom alternativen lite).
Stay Frexx and fight the darkness with snakes! (Hz!)
Användarvisningsbild
plr64
Erfaren mästare
Erfaren mästare

Inläggav Commodorianen » 23 december 2006, 13:28

Jag fick inte Star Commander/XE1541 att fungera längre under Windows XP senast jag provade :( . Jag tänker försöka använda MMC64 i fortsättningen.
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav Luzur » 23 december 2006, 18:42

Nej nej, det är inte det minsta svårt. Har du bara en fungerande lödkolv så kan du inte misslyckas, även om du försöker.

Om du verkligen inte vill så kan du få min XM1541 ("ombyggd" XE) för en billig portopeng - jag behöver den inte efter att jag gått över till RRnet och warpcopy.

beror på vad du ser som "billig portopeng" :)
isf så tar ja den
Användarvisningsbild
Luzur
Stormästare
Stormästare

Återgå till Mjukvara exkl. spel & prog.-verktyg