Amiga 1200 case remake

Diskussioner om Amiga

Moderatorer: Fanta_gbg, stonan, Zlasher

Amiga 1200 case remake

Inläggav xerfall » 11 augusti 2015, 07:09

Ville bara tipsa kort om ett intressant kickstart projekt. Vi är ju en del vuxna här som säkert har en Amiga liggandes hemma)

En fransman som bestämt sig att göra formar till helt nya Amiga 1200 skal, han är halvvägs att lyckas.
https://www.kickstarter.com/projects/a1 ... new-molds/

Så har du en Amiga 1200 (eller en Amiga 500 och lite sågskills) kan du backa upp detta projektet.
Användarvisningsbild
xerfall
Nybörjare
Nybörjare

Re: Amiga 1200 case remake

Inläggav e5frog » 16 augusti 2015, 19:44

Känns lite slösaktigt med så många formar, hade man varit ekonomisk så borde man väl lagt in alla smådelarna tillsammans med de större, det är ju ett stort hål för tangentbordet i topp-delen, finns plats för alla smådelar där t.ex. Iofs verkar det som om man vill kunna göra bara små-delarna för sig...

Individual Computers A1200 Reloaded ska den passa också - hur det nu ska gå till när det inte är klart, första målet var att den skulle passa i ett A500-skal, nästa mål att försöka klämma in det i ett A1200-skal.
http://wiki.icomp.de/wiki/Amiga_reloaded (senast ändrad 5:e augusti).
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav herdware » 17 augusti 2015, 15:30

Det är inte slösaktigt, lita på mig.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bittin » 19 augusti 2015, 09:21

Såg på http://safir.amigaos.se att denna inte riktigt gick i lås om jag fattade det rätt
Användarvisningsbild
bittin
Stormästare
Stormästare

Inläggav Zedrick » 19 augusti 2015, 12:50

bittin skrev:Såg på http://safir.amigaos.se att denna inte riktigt gick i lås om jag fattade det rätt

27 hours to go, så det är för tidigt att säga något.... men de lär knappast få ihop $50000 på ett dygn.
Användarvisningsbild
Zedrick
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 19 augusti 2015, 15:06

De räknar i euro, så ännu värre än USD. Just nu saknas 50131 EUR, knappt 475000 SEK för att kampanjen ska lyckas.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav herdware » 19 augusti 2015, 15:38

Jag tycker nog att 1.2 miljoner SEK är mycket pengar för ett sånt här projekt. Gör de formarna av guld eller?
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 19 augusti 2015, 18:56

Jo, det låter mycket... har inte läst så mycket men formarna kostar troligen 100-tusentals kronor styck, vet inte om de kopierat 1200-skalet färdigt men om någon hyrs in för det så kostar det väl också. Sen måste man såklart passa på att fylla fickorna lite grann när man ändå håller på.

Det är inte så lätt att veta hur noga de räknat på det där.
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav xerfall » 20 augusti 2015, 07:48

Eftersom formarna är väldigt stora, varje del väger över ett ton, kostar dom asmycket. Storleken på dom beror på att det är väldigt stora krafter som krävs för att pressa in plasten. Formarna ska stå emot alla krafter och kunna kyla av plasten på några sekunder.
Man kan inte utnyttja mitten för då skulle det gått ett plaströr från stora formen som förbinder den med smådelarna, ser inte snyggt ut i efterhand. Sedan ska ju formarna tillverkas med och det är ju en brutal kostnad det med.

Skillnaden mellan ett annat kickstarterprojekt som skapar nya C64 chassin är att där finns orginalformarna, Amigans förstördes tyvärr. Blir ju en hel del metall som kan säljas.

Jag blev faktiskt nästan lite glad att projektet misslyckades. För det var lite rörigt. Men dom kommer att restarta det, bättre upplagt och längre tidsfönster. Så nu lutar det åt att jag kommer backa upp projektet.

A500 och A1200 moderkort är rätt lika i storlek som jag förstår det. Det ända som skulle behövas för att få in ett A500 moderkort i ett A1200 chassi är att öppna bakstycket på chassit. Individual Computers moderkort ska ju bli A1200-ich, så det borde passa bättre i ett dito chassi.

Skulle ju vart najs om man kunde återskapa dom där unika chipen som sitter i Commodore datorer.

Kolla projektets lilla hemsida för vidare info: http://www.a1200.net
Användarvisningsbild
xerfall
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav herdware » 20 augusti 2015, 17:25

Jag jobbar inom formsprutningsindustrin såatté...
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 20 augusti 2015, 18:12

herdware hoppar in med en egen kampanj, samma sak för halva priset... ;-)
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav Redreamer » 20 augusti 2015, 20:58

xerfal:
Återskapa commodore chippen är inte helt omöjligt. Iaf inte som FPGA, det är ju redan gjort på några =). Riktiga chip däremot är än så länge för dyrt skulle jag tro. Mest möjligt rent ekonomiskt vore nog att starta en kickstarter och återskapa ett SID, om vi snackar om att tillverka nya asic's. Men få sitter på den kunskapen skulle jag tro.
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bittin » 21 augusti 2015, 07:22

citat:

Dear all Backers, Followers and AmigaFans,

Our campaign has ended and like we already knew it eventually did not reach the goal.

But we did reached a wide audience of the Amiga community, and we'd like to thank all the awesome backers who supported this campaign.
We'll be back soon and re-launch the campaign on a longer period, starting early September.
We'll also share with you some astounding news with you very soon before the re-launch.

Again, thanks to all of you for this fantastic campaign, and see you in some days

Cheers,
A1200.NET Team.

-> To stay updated you can register in our contact list.
http://www.a1200.net
Användarvisningsbild
bittin
Stormästare
Stormästare

Inläggav xerfall » 21 augusti 2015, 07:56

Jag har faktiskt ingen aning om det är för dyrt eller inte för projektet. Jag vet bara från mitt eget arbete, som inte är formplast, så har vi svetsplattor och udda formade rör och annat som då blir svindyrt eftersom dom endast passar till oss. En förbrukningsvara vi har ser ut att vara en metallklump med lite sladdar och elektronik runt, den kostar över 30.000.... euro... Mycket speciell grej, vill man inte tappa...
Men antagligen gör han vinst på detta. Mycket tid är ju redan nerlaggt och det gör dom flesta inte gratis.
Användarvisningsbild
xerfall
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav e5frog » 21 augusti 2015, 12:52

De drog väl till med ett fett pris för att se vad de kom upp i ... nu kan de göra en ny kampanj med lagom högt pris.
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Nästa

Återgå till Amiga