Jakten på modern skärmlösning till VDC

Diskussioner om Commodore 128

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Jakten på modern skärmlösning till VDC

Inläggav herdware » 10 juli 2019, 16:09

I ett försök att hitta något modernare än min döende 1901-monitor köpte jag en adapter som skulle omvandla RGBI till en analog signal som sedan kunde göras om till VGA med en "gonbes" GBS 82x0. Denna skulle även ha alla sexton färgerna (inkl brun) istället för åtta som de enklare lösningarna har.
Efter mycket pillande fick jag äntligen något som nästan kan kallas hyfsad bild. Nöjd är jag då definitivt inte. Färgerna är mycket "dassiga" trots att trimpotarna på gonbes är på max och saturation så högt det går att ställa upp och fortfarande ha någonslags bild i configen på gonbesen.

Nu är det svårt att ta bra bilder mot en skärm och särskilt en TFT men skillnaden är brutal, första bilden är min 1901 och andra bilden är VGA plattskärmen.
Bilagor
CAM00716.jpg
CAM00715.jpg
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Re: Jakten på modern skärmlösning till VDC

Inläggav herdware » 10 juli 2019, 16:18

Och sen tillkommer förstås detta extra möget och en extra strömförsörjning. Man behöver stora skrivbord och många strömuttag för :commodore:
Bilagor
CAM00718.jpg
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Re: Jakten på modern skärmlösning till VDC

Inläggav bjonte » 10 juli 2019, 16:39

Men vad tusan. Hur kan det bli så himla dåligt? Mitt hemmabygge blir ju mycket bättre. 16 färger och ”fel” brun förstås. Jag skulle önska att det fanns en färdig lösning för båda utgångarna samtidigt också.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Återgå till Commodore 128