encore

Här kan användare på forumet presentera sig.

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

encore

Inläggav encore » 11 juli 2020, 18:40

Yo! Reggade mig nu, bara sådär 10 år försent, på detta C64-forum. Kan passa på att presentera mig själv lite kort.

Är åttiotalist. Född och uppväxt utanför Hörby i Skåne, har bott i Lund och Malmö det senaste decenniet. Växte upp med hemdatorerna Spectravideo SV-328, VIC-20 och C64 i den ordningen. Anser att den begagnade C64 jag fick julen 1990 fortfarande är den julklapp jag haft glädje av allra längst. Hur toppar man det liksom?

För exakt 10 år sedan digitaliserade jag min samling av turbo-band och på den vägen uppstod (eller kanske återuppstod) intresset att skapa nya kreativa saker på C64:an, främst programmering och musikskapande. Några små demos, musik till ett flertal spel (mest konverteringar men även nyskriven) och andra musikbidrag har det blivit genom åren, liksom porten av Spectravideo-spelet "Frantic Freddy" (min avatar) till C64:an. Tidslinje kan man finna här: https://csdb.dk/scener/?id=21587 och vill man lyssna på mina C64-grejer finns en del här: https://soundcloud.com/encore64
Användarvisningsbild
encore
Nybörjare
Nybörjare

Re: encore

Inläggav herdware » 11 juli 2020, 19:28

Välkommen!
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 11 juli 2020, 19:49

Välkommen! Fint med nya medlemmar. Vi är ju ganska få aktiva numera.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 11 juli 2020, 20:35

Kul, hoppas du stannar länge :D Vi är ju som sagt inte så många här men lite stadigt liv är det nog ändå. Kul med din bakgrund. Lite lik min egen.Hade en svi 728. En kompis hade en vic20, fast den gjorde vi inte så mycket på. Den hade ju en så bedrövligt enkel basictolk om man gämförde med spectravideon. Men tids nog skaffade jag en c64 typ 93 :O

Hade också en tanke på att porta "grave digger" från svi, men det blev aldrig mer än en tanke.

Har du något projekt pågång nu?
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav encore » 12 juli 2020, 10:10

Tackar, vi får väl se :) Ja det var ett bra hopp bakåt från 328:an (som var pre-MSX) med dess inbyggda ljud- och grafikkommandon till VIC-20 och C64. När farsan skaffade PC till bokföring runt 1994 återupptäckte jag kommandon som screen, pset, play, draw, circle och sound i Q-Basic. På en praktikplats i högstadieåren stod det en Spectravideo 728 och där upptäckte jag att den och 328:an ej delade samma cartridge-standard (alla tillbehör till 328 verkade vara unika för den), det är nog inte så konstigt att det finns noll scen kring 318/328:an, jämfört med t.ex. MSX.

Grave digger kände jag inte till, kikar på mobygames nu, vi hade inte så många spel till 328:an när det begav sig. "Frantic Freddy" och "Armoured Assault" var favoriterna.

Jag har ofta diverse C64-projekt på gång, vissa aktiva och vissa inte. Bland de mer aktuella hjälper jag Paul Koller med musik och ljudeffekter till Spelunky - https://twitter.com/paulko64/status/1152981194155446273
Jag är även involverad i musik till två andra spel och när lusten faller på kommer jag nog fortsätta koda på mitt lilla 4kb spel som av olika skäl ej blev klart till Craptastic 2020. Började på det till Craptastic 2018, så.. 2022 kanske? :D
Användarvisningsbild
encore
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Redreamer » 12 juli 2020, 14:53

Det "roliga" med msx eller iaf de spectravideospelen jag hade var att relativt många var skrivna helt i basic, så man kunde ju lätt lära sig något där. Men tyvärr var de för komplicerade för mig då...
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav Nisse365 » 14 juli 2020, 11:43

Välkommen, the more the marrier!
What you see is what you get
---
Nisse365
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav encore » 15 juli 2020, 11:39

Nisse365: Tack!
Redreamer skrev:Det "roliga" med msx eller iaf de spectravideospelen jag hade var att relativt många var skrivna helt i basic, så man kunde ju lätt lära sig något där. Men tyvärr var de för komplicerade för mig då...

Känner igen det där från Strip Poker till C64:an med spellogik i BASIC men även med diverse rutiner i maskinkod om jag minns rätt. Har lekt med tanken att koda något till Spectravideo 328 (eller MSX generellt) en dag, men då måste jag först lära mig Z80 assembly. Då är ju steget något lättare att istället skriva något till en annan 6502-baserad maskin, typ VIC-20, NES eller Atari 8-bitarserien.
Användarvisningsbild
encore
Nybörjare
Nybörjare

Återgå till Presentationer av användare