Amiga CD32... och nu då?

Diskussioner om Amiga

ModeratorerCOLON Fanta_gbg, stonan, Zlasher

Användarvisningsbild
mib5150
Mästare
Mästare
InläggCOLON 275
Blev medlemCOLON 24 augusti 2006, 15:54
CONTACTCOLON

Amiga CD32... och nu då?

Inlägg av mib5150 »

Blev med Amiga CD32 i vintras... en god vän hade fått den som premie när han sålde något i tidigt 90-tal (jultidningar kanske, kommer inte ihåg vad han sa) och gav den till mig vid utrensning i förråd och gömmor hemma, eftersom han känner till min passion för retromaskiner - dock fick jag den utan strömadapter för den var försvunnen. Däremot medföljde handkontroll, RF-kabel och Diggers/Oscar, Chambers of Shaolin och någon dubbel-cd-rom vid namn Goldfish som jag uppenbarligen skall köra i annan dator, verkar det som.

Nu har jag hursomhaver köpt en strömadapter och provkört den. Funkade bra!

Såg här på forumet tråden med nyttiga länkar som dOc slängde upp 2009, men så långt som jag kikade (bara ett par länkar) var det några trasiga, tyvärr.

Därför ställer jag frågan öppet för att slippa surfa ihjäl mig på allt och inget.

Vad skall jag ha CD32:an till?

Finns det någon mjukvara/hårdvara som folk tycker är grundläggande och livsnödvändig?

Kan man bränna skivor med mjukvara själv?
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare
InläggCOLON 1569
Blev medlemCOLON 6 mars 2008, 21:07
OrtCOLON Nordvästra Småland

Re: Amiga CD32... och nu då?

Inlägg av herdware »

Snart(tm) är Terrible Fires 030 accelerator med 64MB ram och compact flash/IDE (TF330). Redan nu finns Terrible Fires 8MB och compact flash/IDE (TF328). Om du känner för att uppgradera den s.a.s.
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare
InläggCOLON 1497
Blev medlemCOLON 1 maj 2005, 10:07
OrtCOLON Borås

Inlägg av Redreamer »

Kul sak att ha! Ge inte bort den! Förutom till kanske mig då ;) Den är ju tyvärr bara en A1200 med cd rom men utan allt annat som kan göra den intressant. Det roligaste den har är ett aiko chip som kan konvertera från (nu gör jag säkert bort mig) chunky till bitplan grafik. Något de stoppade in för att göra portning av mjukvara/grafik lättare.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
It always return one day!
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru
InläggCOLON 2404
Blev medlemCOLON 10 oktober 2007, 16:24
OrtCOLON Västerås
CONTACTCOLON

Inlägg av carlsson »

Har CD32 lika dåliga kondensatorer som Amiga 600 och 1200 har? I så fall kan det vara läge att recappa den innan det är för sent.
Användarvisningsbild
Gory-Glory
Lärling
Lärling
InläggCOLON 78
Blev medlemCOLON 23 april 2020, 23:18
OrtCOLON Malmö

Inlägg av Gory-Glory »

Hej

Kul att du har fått Amiga CD32
Det är en riktigt kul spelkonsol och spelen är riktigt snygga

Kan man använda den svarta CD32 PSU till A500 och A1200
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare
InläggCOLON 1497
OrtCOLON Borås

Inlägg av Redreamer »

Jag har numera också en... nej två,... ok, 3st CD32. Det spårade lite för ett tag sedan. ;)
Alla behöver kondencatorbyten även om alla har startat så har de sprakat lite i ljudet. Jag har bytt kondingar på en men den låter fortfarande lite konstigt, så det är något mer fel. Jag ska ta försöka kolla på detta i höst.
Användarvisningsbild
Gory-Glory
Lärling
Lärling
InläggCOLON 78
Blev medlemCOLON 23 april 2020, 23:18
OrtCOLON Malmö

Inlägg av Gory-Glory »

Redreamer >> Oj vad kul att du har tre stycken Amiga CD32
Hoppas att du får dom att fungera som dom ska 😀
Lägg gärna upp bild på dom 😀
Användarvisningsbild
hof
Lärling
Lärling
InläggCOLON 50
Blev medlemCOLON 2 juni 2019, 16:18
OrtCOLON Värmland

Inlägg av hof »

Redreamer skrevCOLON 10 augusti 2023, 08:37 Jag har numera också en... nej två,... ok, 3st CD32. Det spårade lite för ett tag sedan. ;)
Alla behöver kondencatorbyten även om alla har startat så har de sprakat lite i ljudet. Jag har bytt kondingar på en men den låter fortfarande lite konstigt, så det är något mer fel. Jag ska ta försöka kolla på detta i höst.
Jag kan byta en av dem mot att jag reparerar de andra två och byter kondensatorer åt dig :D
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare
InläggCOLON 1497
OrtCOLON Borås

Inlägg av Redreamer »

Ska fundera på det :)
Användarvisningsbild
hof
Lärling
Lärling
InläggCOLON 50
OrtCOLON Värmland

Inlägg av hof »

Redreamer skrevCOLON 10 augusti 2023, 18:22 Ska fundera på det :)
Jag höjer med en Kung Fu Flash också.
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare
InläggCOLON 1497
OrtCOLON Borås

Inlägg av Redreamer »

Oj då. Ska se om jag kan ta med dem till SCK träffen då. Fast det kanske inte är helt optimalt att hinna med såpass mycket under den tiden.
Användarvisningsbild
hof
Lärling
Lärling
InläggCOLON 50
OrtCOLON Värmland

Inlägg av hof »

Redreamer skrevCOLON 10 augusti 2023, 19:11 Oj då. Ska se om jag kan ta med dem till SCK träffen då. Fast det kanske inte är helt optimalt att hinna med såpass mycket under den tiden.
Nej, det är nog en hel del jobb och det blir bättre gjort om man får sitta i lugn och ro med det, men ta med grejerna om du vill så kan jag skicka dem till dig senare i så fall.
Kondensatorer vet jag att jag har och även lite andra delar om det behövs. Det kan vara en del kretsar och annat som behöver bytas om kondensatorerna har läckt.
BUTTON_POST_REPLY