Dualdrivetest
ModeratorerCOLON Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher
Dualdrivetest
Är det någon som har en 4040 eller annan dubbeldrive som skulle kunna hjälpa mig att testa ett litet BASIC-program?
-
- VIC-20 Guru
- InläggCOLON 2404
- Blev medlemCOLON 10 oktober 2007, 16:24
- OrtCOLON Västerås
- CONTACTCOLON
Re: Dualdrivetest
Tyvärr har jag ingen kvar. Herdware borde ha.
Jag håller på med en filhanterare och jag ville detektera att det fanns två skivenheter automatiskt istället för att behöva tillåta att alla enheter kan ha dubbla och eventuellt skapa förvirring. Det verkar vara svårt art lösa då det verkar som att det är omöjligt att skilja på fel som är orsakade av att det inte finns en diskett instoppad och att det inte finns någon enhet alls. Min idé var att skicka ”I0” och ”I1” för att se vad svaren blir med diskett i eller ur. Det ser tyvärr inte ljust ut så det kanske får bli en specialknapp för att byta enhet.
- herdware
- Stormästare
- InläggCOLON 1569
- Blev medlemCOLON 6 mars 2008, 21:07
- OrtCOLON Nordvästra Småland
Mja, jag har ju en 8050 men inte lätt åtkomlig just nu. Borde väl funka att testa i Vice i första läget innan jag släpar fram min 8050?
Nej. Det verkar inte finnas stöd för att stoppa i en diskett i andra enheten så emuleringen är bara halv.
Men du behöver inte släpa fram den. Jag har gett upp att detektera dubbeldrive automatiskt så man får välja med en specialknapp istället.
- herdware
- Stormästare
- InläggCOLON 1569
- Blev medlemCOLON 6 mars 2008, 21:07
- OrtCOLON Nordvästra Småland
Ska försöka komma ihåg att säga till dig nästa gång den kommer fram. 

-
- VIC-20 Guru
- InläggCOLON 2404
- Blev medlemCOLON 10 oktober 2007, 16:24
- OrtCOLON Västerås
- CONTACTCOLON
Har du testat att fråga i några PET-kunniga forum om det alls finns något sätt att från programvara detektera om det är en 2040, 3040, 4040, 2031, 8050, 8250 osv? En del av dessa kan man nog se på DOS-version och kanske man kan göra M-R för att läsa från buffert förknippad med andra diskettenheten om den är inkopplad alls.
Nej, det har jag inte. Jag har inte så bra koll på PET-forum alls faktiskt.
Det går såklart alltid att läsa i ROMmet men målet var att undvika det och ställa generella typer av frågor som visar på kapacitet istället för att låsa in sig i ROM-versionsträsk. Jag har inte så bra koll på om det finns många olika varianter och så.
Jag försökte vara smart genom att skicka I0 och I1 men det gick inte så bra att detektera med hjälp av det. Sedan körde jag UJ och tänkte läsa versionssträngen men UJ tar olika lång tid och jag verkar riskera att läsningen hänger sig om driven inte är redo. Dessutom tar det lång tid att resetta en hårddisk.
Så tills vidare får det bli knapptryckningar för att byta enhet. Jag håller på med en filhanterare så det är därför jag grejar med att detektera egenskaper hos enheterna.