Mega65

Diskussioner om andra Commodore-datorer än VIC-20, C64, C128 och Amiga

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Mega65

Inläggav Redreamer » 13 februari 2016, 19:52

Hittade detta http://mega65.org
mest ett tips, lägger inte in några egna tankar kring detta.
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Re: Mega65

Inläggav herdware » 14 februari 2016, 17:51

Verkar ju väldigt fin.
Hittade lite mer info. Prototyper http://www.m-e-g-a.org/mega-65-second-prototype/

The MEGA65 computer is expected to be ready for sale in third quarter of 2016

Står det men inget riktpris.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 14 februari 2016, 18:13

Kan de få den nära 100% c64 kompatibel så kanske den inte vore så dum. Gillar chassit, fast det är väl för att jag aldrig sett något i verkligheten =)
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 14 februari 2016, 23:11

Hittade en genomgång till (på tyska).

Börjar bli lite pepp på den faktiskt. :)
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 15 februari 2016, 16:06

Ganska meningslös yta ovanför dd dock. Med den designen de en gång valde. Bör ju bli rätt dyr om man ska ha chassi också. Ja tippar på 3 till 4 tusen. Fast jag ångra mig, n blir nog dyrare, mekaniken lär ju kosta en hel del i sådant custom utförande, knappar å allt.
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 15 februari 2016, 16:32

Dyr? Ja, fast billigare än äkta C65. :mrgreen:
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 16 februari 2016, 13:12

Många har gått och fantiserat kring en replika av C65, men frågan är vad den kommer att tillföra mer än som samlarvärde. Originaldesignen kom aldrig förbi prototypstadiet i några olika varianter som är inbördes inkompatibla. Det finns heller ingen befintlig programvara till den, så det blir i princip en helt ny plattform att utveckla för. Som jämförelse fanns det i början en viss scen för modifierade C64DTV - och t.o.m. stöd i VICE efter några år när det kommersiella värdet ebbat ut - men vad jag sett är intresset för DTV idag försvinnande litet, trots att det är en billig grej med förbättrade grafiska egenskaper. Att supporten för MEGA65 skulle bli mer omfattande har jag svårt att se, men tiden får utvisa vad som händer.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav herdware » 16 februari 2016, 17:07

Nej, att det blir någon större scen runt en sån här maskin ser jag som mer eller mindre omöjligt. Den kommer aldrig nå kritisk massa så att säga.
Drar lite paralleller med SuperCPUn, trots massiv (nåja) förväntan och hype - hur mycket specifik programvara har gjorts egentligen? Ganska lätträknat.

Mest en kul grej för att "ha en C65".
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 17 februari 2016, 13:27

SuperCPU:n var också dyr och därför bara tillverkad i liten upplaga. Det återstår att se om Turbo Chameleon får någon scen, vilket är ytterligare ett exempel på utökning till vanliga C64.

Jag har för mig att det var spelföretaget Bug-Byte som annonserade att de sökte efter spel att publicera, och gav några råd: utveckla till de populäraste maskinerna, undvik udda tillbehör eller expansioner som begränsar marknaden, t.ex. VIC-20 med Super Expander och ljuspenna.

Bug-Byte annons i Your Computer, mars 1984 skrev:and some free advice for would-be programmers

1. Make it an original - not arcade copies please.
2. Make it in machine code.
3. Lots of different screens if arcade game - variety keeps the game interesting.
4. Pictures (& animation) if adventure - lots of screens again.
5. Make it for, in order of preference: Commodore 64, Spectrum, BBC/Electron, Atari.
6. Give it a pretty title screen.
7. Take time to get all the bugs out!
8. Don't make it for an obscure hardware set up (VIC-20 with 3K expansion and light pen), it cuts down the market too much.
9. Take time to put in "professional" touches which aren't really necessary to play the game - pretty backgrounds to the screen, well designed characters, really smooth & flicker-free animation, good sound effects etc.
10. Send it in, you have nothing to lose - the reviewing service is totally free. At worst, your cassette will be returned to you with rating of its worth and suggestions for improvement. If Bug-Byte likes the program, you are under no obligation, until agreement has been reached over payment for it.

Bra råd, men de krävde rätt mycket av hemmaprogrammerarna. :)
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav herdware » 17 februari 2016, 17:36

Jo, jag tänkte nämna Chameleon också, ganska stor brist på scen där också. (Btw, är firmware ens någorlunda klart där?)

Angående pris så tar ggsdata 2725kr för en Turbo Chameleon och enligt annons i Commodore World 21 kostade en SuperCPU 64 med ramkort $259 ($199 utan) i oktober 1997 vilket i dagens penningvärde motsvarar ca 3300kr (2500kr utan). Mao samma division.

Jag har ingen aning om hur många SuperCPU resp. Chameleon är sålda. SuperCPUn kom väl lite i fel tid då det inte fanns en retroscen på samma vis som det gör idag, det var bara entusiaster och den tynande skaran som fortfarande använde GEOS produktivt. Sen tror jag försäljningen skadades av moment-22 situationen att det fanns få program till den och det skrevs knappt några program till den då det fanns få användare. Återigen - kritisk massa.

CMD var heller inte de första att utveckla turbokort till C64.
http://members.optusnet.com.au/spacetaxi64/SPEED-UP-CARTS/SPEED-C64-CPU.htm
Huh, den där Turbo Process hade jag faktiskt aldrig hört talas om... nåja.
Om jag inte minns fel så var det när CMD utvärderade Flash8 för distribution i USA som de bestämde sig för att göra en egen då de inte tyckte Flash8 höll måttet.

Och det här var säkert mer än någon ville veta. :mrgreen:
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 18 februari 2016, 07:12

Jag håller helt med om moment-22. Om man tillverkar hårdvara måste man ju se till att den skeppas med en arsenal av bra mjukvara på ett eller annat sätt, annars är det ju bara tur om den säljer. CMD satsade helt klart inte på detta. Den här prylen lär inte göra det heller antar jag.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 18 februari 2016, 11:33

En öppen design med åtminstone möjlighet att upprätta (*) dokumentation, kan ju underlätta utvecklingen av program. Det skulle i så fall vara det som främst talar för MEGA65 jämfört med många andra exempel på nya format som allt som oftast bygger på unika hemligheter.

(*) Som bekant är de som specificerar, designar, utvecklar, producerar och dokumenterar sällan samma personer, och för att dokumentationen ska bli riktigt förståelig känns det nästan som en nödvändighet att någon annan än den som tillverkat konstsnön får "ploga skidspåret" och utifrån det ritat kartan för att andra ska förstå hur de ska åka.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav herdware » 18 februari 2016, 17:34

http://sceneworld.org/blog/2016/02/17/podcast-episode-20-the-mega65-project/
Podcast som handlar till stor del om mega65. Håller på att lyssna just nu.

Vilka program har utvecklats speciellt för SuperCPU egentligen? Fritt ur minnet: Metal Dust, Jammon, SuperCPU kicks och El Cheapo assembler.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 18 februari 2016, 18:00

Jag skulle bara kunna räkna upp Metal Dust och Geos128. Allt annat jag har hört talas om är bara fixar på existerande spel.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 18 februari 2016, 18:01

Jag kan inte gnälla. Jag har inte varit bättre än att se till att mina grejor funkar. Jag har inga förbättringar för SuperCPU.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Nästa

Återgå till PET/C+4/C16/C116/MAX/DTV m.fl.