Jag har portat mitt huvudräkningsträningsprogram Aritm till Commodore 64 BASIC V2. Det fanns liknande program till C64 redan 1983 (t.ex. Math Blaster & Alge Blaster), men Aritm har en del unika fördelar som gör att det ändå är bättre för vissa personer eller kompletterar de gamla professionella programmen. Aritm skulle kunna vidareutvecklas till ett fullt professionellt C64-program och är öppen källkod (GPL). Jag har testat Aritm i THEC64 MINI och emulatorer för Windows och Android, samt i den äkta C64. Aritm kom ursprungligen ut 1992 i C, men bygger på ett program jag skrev 1983 i ZX81 BASIC: Glosa.
http://aritm.orbin.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://github.com/mobluse/aritmjs" onclick="window.open(this.href);return false;
https://github.com/mobluse/zx81-mob/blo ... /glosa.bas" onclick="window.open(this.href);return false;
Video om Aritm för C64: http://youtu.be/65AOkL8Yz6E" onclick="window.open(this.href);return false;
När jag testade Aritm i original-C64 så använde jag Android-appen tapDancer som kan spela upp kassettfiler och fristående program till en kassettadapter. Jag fick då använda dessa inställningar: volume 5 & Auto Pause & First Silence & Safe Turbo (& långsammare, men inte snabbare). Jag måste trycka på Play manuellt på telefonen när datasetten rullar efter första pausen (då C64:an visar filnamnet).
Aritm - ett spel som tränar huvudräkning
ModeratorerCOLON Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher