Bruce Lee Return of Fury

Spelrelaterade diskussioner

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Bruce Lee Return of Fury

Inläggav bjonte » 3 mars 2019, 09:56

Har ni kört nya Bruce Lee något? Till en början fick jag faktiskt inte igång spelet alls för att jag hade en Swiftlink-cartridge inkopplad men när jag drog ut den så gick det igång.

Jag tycker att det känns som att det inte har åldrats så bra trots allt (även om det är nya banor nu). 16 FPS och det här med att Bruce plötsligt faller medan han springer som gör det svårt att tajma saker känns lite rappligt. Jag har kört ett par gånger än så länge och det känns väldigt svårt. Jag är trots det ganska peppad på att se de nya banorna så jag får väl se om jag orkar kämpa mig igenom lite mer av det.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Re: Bruce Lee Return of Fury

Inläggav Redreamer » 3 mars 2019, 20:23

Efter som du frågade så var jag ju tvungen att testa. Alldeles för ovan buce lee spelare för att komma speciellt långt, dog vid några "spikpressar". Jo det verkar vara lite småbuggit i sin karaktär. Vet du om det är omskrivet eller har man lyckats plocka ut den gamla spelmotorn? Lustigt att det går med 16fps som du säger, någon teori om varför? Är det någon skum spritemotor dä man kör en sprite per bilduppdatering?
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 4 mars 2019, 05:24

Redreamer skrev:Vet du om det är omskrivet eller har man lyckats plocka ut den gamla spelmotorn?

Det är den gamla spelmotorn som är disassemblerad och omgjord lite för trespelarläget.

Redreamer skrev:Lustigt att det går med 16fps som du säger, någon teori om varför? Är det någon skum spritemotor dä man kör en sprite per bilduppdatering?

Jag gissar att de hade få animationsbilder för figurerna och att det såg bäst ut att flytta flera pixlar men inte varje bilduppdatering. De flyttar i alla fall flera figurer i taget på samma bildruta.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 11 mars 2019, 09:33

Har startat det och försökt spela det ett par gånger till. Men än så länge tycker jag inte riktigt on det. Liteför mycket saker som känns sådär när man skall kontrollera bruce. Är nyfiken på att jämföra med bruce lee2. Har för mig att jag tyckte det var mer rättvist både i kontroll och svårighet.
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 11 mars 2019, 21:33

Nu släpptes en Bruce Lee-trilogi till Easyflash!

https://csdb.dk/release/?id=175845
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 13 mars 2019, 21:59

Lite skumt att ”laddningsbilden” till förhandstitten på det andra Bruce Lee II, som såg ut som Tiger Claw, hamnade som introbild till Bruce Lee II.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Mozartkügel » 14 mars 2019, 08:34

Vad roligt i alla fall att det nu finns två uppföljare till ett av värdlens roligaste spel! :party: Jag måste verkligen lägga mer tid åt sidan för att testa båda ordentligt (det har varit flunssa och annat irl-stuff på sistone som har saktat ner min commodore framfart)! Jag blev lite smårubbad av att han var rosa istället för gul i RoF, men som jag ser det är huvudsaken att det finns mer BL att spela :D
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Lärling
Lärling

Inläggav bjonte » 14 mars 2019, 11:11

Mozartkügel skrev:Jag blev lite smårubbad av att han var rosa istället för gul i RoF, men som jag ser det är huvudsaken att det finns mer BL att spela :D

Haha, jag med. Det finns en crack som lägger till en inställning för att göra Bruce gul så att man känner igen honom igen. Trilogiversionen för Easyflash har det till exempel.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Mozartkügel » 14 mars 2019, 21:53

bjonte skrev:
Mozartkügel skrev:Jag blev lite smårubbad av att han var rosa istället för gul i RoF, men som jag ser det är huvudsaken att det finns mer BL att spela :D

Haha, jag med. Det finns en crack som lägger till en inställning för att göra Bruce gul så att man känner igen honom igen. Trilogiversionen för Easyflash har det till exempel.

Det låter så typiskt äkta c64-scene att genast "rätta till" en dylik felaktighet, haha! :lol: Men det behövdes verkligen! :wink:
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Lärling
Lärling

Inläggav carlsson » 1 april 2019, 14:54

Han som gjort denna version av Bruce Lee har även lånat ut del av sitt arbete till Atari 8-bitfolket så de är på väg att porta det. Jag vet inte om Bjonte någonsin hade varit intresserad att dela sin sås till BL2, men den hade nog varit svårare att porta till annat format än här där en gammal motor redan finns.

(Det finns f.ö. folk som tror att Bjontes BL2 också bara är ett levelhack)
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav bjonte » 2 april 2019, 05:49

carlsson skrev:Jag vet inte om Bjonte någonsin hade varit intresserad att dela sin sås till BL2, men den hade nog varit svårare att porta till annat format än här där en gammal motor redan finns.

Jag håller med. Det som är gjort är ju ändringar av existerande kod och egentligen inget som rör nytt ljud eller grafik vad jsg förstår. Då är det ju inget plattformsspecifikt som i grunden har ändrats så det kommer den som ska porta ganska långt med tänker jag, fast det kan såklart bli grötigt om hela spelet är disassemblerat och ombyggt.

Om någon var seriös nog att porta BL2 så hade hen kunna få låna BL2-koden men det skulle nog inte vara lätt till en 64 kB-plattform eftersom minnet är så knökfullt och det är mycket som är byggt kring C64:ans begränsningar.

carlsson skrev:(Det finns f.ö. folk som tror att Bjontes BL2 också bara är ett levelhack)

Haha, vilken otrolig underdrift! Men jag kan definitivt förstå att det kan se ut så då grafik och ljud påminner så mycket om originalet. Jag har aldrig ens sett Bruce Lee-koden.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Mozartkügel » 4 april 2019, 08:31

carlsson skrev:(Det finns f.ö. folk som tror att Bjontes BL2 också bara är ett levelhack)

Om dom skulle läsa om din hängivelse till Bruce Lee II projektet i making of artikeln så skulle dom nog resa in och personligen ursäkta sig och be om förlåtelse för missförståndet! :D
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Lärling
Lärling

Inläggav e5frog » 9 april 2019, 20:24

Tyckte inte den nya var så himla illa... men jag har ju inte tagit mig igenom II:an än. ;-)
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav bjonte » 9 april 2019, 20:50

e5frog skrev:Tyckte inte den nya var så himla illa... men jag har ju inte tagit mig igenom II:an än. ;-)

Det är ju bara för att du är för tjurig för att köra på easy. Borde du inte köra igenom 2:an innan 3:an då så att det inte blir oordning? ;)

Är inte 2:an enklare än 3:an ändå? Det är ju inte pixelhopp mot döden direkt i 2:an som 3:an har till exempel.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 9 april 2019, 22:55

Har bara testat "3:an", den verkade helt OK.
Ska säkert ge mig på II:an igen när sinnesstämningen är rätt. ;-)
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Återgå till Spel