Året var 1982...

Spelrelaterade diskussioner

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Året var 1982...

Inläggav herdware » 14 juli 2019, 23:18

Ja, vad är detta nu då? Tänkte helt enkelt se vad som fanns för lir på C64:an som släpptes födelseåret. Kommer inte testa textäventyr eller "edutainment" som lär ut matte och liknande.
Bara jag, nån öl och se om spelet från 1982 kan ge några minuters underhållning.

Vi börjar med Android Attack. Gamebase64 säger att det kommer från 1982 men saknar övrig information om företag osv. Känns inte som ett riktigt spel av ett riktigt företag heller om jag ska vara ärlig, mer som en listning från en tidning. Hur som helst har jag spelat det så...
CAM00723.jpg

Stackars, stackars!

CAM00724.jpg

Du är alltså den röda pilen till höger om rutnätet. I korridorerna kommer skeppen. Ett syns i översta passagen på bilden. Förflytta dig upp och ner och skjut ankommande skepp. Längst upp till höger syns två pilar till som representerar extraliven. Kommer skeppet till den blå linjen förlorar du ett liv. Det finns inget ljud öht i spelet. Spelet är som synes också i textläge. Som listning i en tidning så kan det gå några omgångars underhållning. Har du betalat för detta på kassett är det under all kritik - även för 1982.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Re: Året var 1982...

Inläggav herdware » 14 juli 2019, 23:35

Nästa spel blir Ape Craze från Comm*data.
CAM00725.jpg

Fantastisk introskärm :D Är det Donkey Kong eller en väldigt förvånad pepparkaksgubbe?

CAM00726.jpg

Spelet ja... Donkey Kong-klon kan det inte kallas men definitivt åt det hållet. Målet på första skärmen är att ta sig till O:et på översta plattformen till höger. "Kong" kastar mängder av "tunnor". Nästa skärm (ej på bild) är ganska lik fjärde skärmen i Donkey Kong däremot. Längre än så kom jag aldrig för man har ett liv. Just det, smaka på den. Ett misstag och du blir omedlbart tillbakasparkad till första skärmen. Nej, detta var inget vidare. En kassett man laddar in en, kanske två gånger innan den försvinner längst in i hyllan för att inte se dagens ljus förrän vid nästa flytt.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 15 juli 2019, 14:11

Ja det första såg ju ganska tröttsamt ut. Det andra kanske hade lite potential till att kunna fördriva lite tid.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 15 juli 2019, 21:49

Haha, vilket bakgrundshistoria till Android Attack!
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 15 juli 2019, 21:53

herdware skrev:Är det Donkey Kong eller en väldigt förvånad pepparkaksgubbe?

Nuförtiden blir man hurrad om man gör grafiken i Petscii, men hu så det såg ut. Tidsenligt får man nog säga ändå.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 15 juli 2019, 22:20

Det går att göra snygga saker i PETSCII, det där var kanske inte det bästa s.a.s. Men ja, väldigt tidsenligt.

Ska vi test Avengers av Commodore själva då.
CAM00730.jpg

Inget pris går ut till vinnaren som lyckas gissa vad dett är en klon av.

CAM00728.jpg

Just det, det är Space Invaders. Vad kan man säga egentligen? Det är Space Invaders ju...
Hsh så är det en kompetent version, särskilt för 1982. Inget att klaga över. Som många tidiga spel så gäller joystick i port 1. Min version verkar lite korrupt då en bit av bas 3 hamnar mellan bas 1 och 2.
Hade jag ägt detta spel 1982 hade jag varit nöjd.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 15 juli 2019, 22:33

Nästa spel blir Axis Assassin från Electronic Arts.
CAM00732.jpg

CAM00737.jpg

Ett spel som vill vara Tempest men inte lyckas. Skjut för böfvelen skjut! Silkestrådarna kan komma ända upp och då kan du inte komma förbi vilket kraftigt begränsar spelytan. Hade förhoppningar här men njae, detta var inget vidare.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 15 juli 2019, 22:42

Back to nature från Commodore
CAM00735.jpg

Groda ska fånga flugor. Spelas med siffertangenterna - olika höjd och tung-längd beroende på vilkent siffra du trycker. Du gör åt mer kalorier ju längre du sträcker ut tungan. Ja, ni fattar säkert.
Jag gillar den charmiga PETSCII-grodan. Spelet är väl inte så dumt några minuter heller, men inget man kommer tillbaka till.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 15 juli 2019, 22:49

Battle från Elwood Computers.
CAM00736.jpg

Typ Pong. För två spelare. Man ska bryta igenom motståndarens gröna mur. Racketarna är extremt långsamma och mycket fördröjning på joysticken. Ja, det är skrivet i BASIC. Hade varit ganska OK som listning, inte annars. Man kan välja om man använder joystick eller paddle. Har bara provat joystick eftersom jag saknar paddles.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 16 juli 2019, 05:19

herdware skrev:Ska vi test Avengers av Commodore själva då.

Det där lär jag ha spelat. Notera att de flyttat all information till ett block till höger bara för att slippa hantera nionde biten i x-positionen på sprites. Det finns en hel rad spel som gör detta för att förenkla för sig.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 16 juli 2019, 05:21

herdware skrev:Nästa spel blir Axis Assassin från Electronic Arts.

Det där var ändå rätt så avancerat för att vara 1982. Kudos för det även om det nu inte räcker.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 16 juli 2019, 05:24

herdware skrev:Man kan välja om man använder joystick eller paddle. Har bara provat joystick eftersom jag saknar paddles.

Det är säkert mest testat med paddles så det är därför det är så gimpat med joystick. Det blir säkert lite eftersläpning men mycket mer direkt kontroll med paddles i alla fall.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 16 juli 2019, 21:31

Jag tror fortfarande att det är att det är skrivet i BASIC som är det största problemet med trögheten i kontrollen. Om någon bara ville sälja en uppsättning paddles så hade jag gärna provat.

Nästa spel blir Blade Runner från Wizardsoft som trots namnet inte har något med filmen att göra utan är "inspirerat" av Amidar (1981, Konami).
CAM00739.jpg

CAM00738.jpg

Nä, det här var inget vidare. Spelplanen är väldigt liten och du har fyra fiender redan på bana 1. Spelarspriten är för hög vilket förstör vid korsningarna. Går inte vara ens i närheten av en fiende. Spela hellre Super Gridder (1983, Terminal Software) istället.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 16 juli 2019, 21:38

Härnäst provar vi Burgenslacht (Okänd).

Ska väl egentligen diskas då det inte finns någon utgivare så det är nog inget riktigt komersiellt spel. Men nu har jag ju provat det.
CAM00740.jpg

Extremt lamt spel i PETSCII där du ska förstöra den andras borg/torn. Håll in mellanslag tills du tror du har fått rätt kraft (en ton blir ljusare och ljusare tills du släpper). Sen är det andra spelarens tur. Orkade inte ens köra färdigt en omgång trots (eller kanske tack vare) att jag spelade mot mig själv. :P
Desto mindre sagt om detta desto bättre. Ett rätt trevligt tidsdokument iofs.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 16 juli 2019, 21:47

Då kör vi Clowns från Commodore.
CAM00741.jpg

Finns väl inte så mycket att säga om detta. Det är Circus (1977, Exidy) helt enkelt. Kanske mer känt som Circus Atari på VCS/2600.
Stödjer både paddles och joystick. Lite svårt att kontrollera med joystick men efter några försök lär man sig. Inget direkt att hetsa upp sig över men ger några minuters underhålning. Vissa gillar Circus väldigt mycket, jag är inte en av dem så därför är jag väl inte superexalterad.

1983 på skärmen är tillagt av crackern.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Nästa

Återgå till Spel