The final Cartridge

Diskussioner om hårdvara

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

The final Cartridge

Inläggav Gissberg » 28 september 2019, 20:48

Plockade fram min gamla commodore64 med The final Cartridge III, som låg på vinden. När jag satte på den så visas inte den vanliga startbilden utan en list med texterna INFO SYSTEM PROJECT UTILITES CLOCK DESCTOP V10. Det går inte att skriva utan bara flytta omkring pilen med hjälp av F-tangenterna. Provade med en annan C64 och annan The final cartridge III som jag har men det var samma sak där. Drar jag ut Cartridgen så blir det vanliga startskärmen. Kollade i Manualen för cartidgen och man ska få upp vanliga startskärmen när man trycker resetknappen på catridgen, men så blir det icke.

En till fråga, hur ser man hela innehållet på en diskett i 1541-stationen? I manualen hittar jag bara hur man laddar in ett program genom att skriva load och programmet eller hur man laddar in det första programmet. Men jag vill ju se vad som finns på disketten?
Gissberg
Lärling
Lärling

Re: The final Cartridge

Inläggav Redreamer » 29 september 2019, 05:45

Du vill alltså lista en disk för att se innehållet?
Dels har du en sådan funktion under Utilites om jag inte minns fel. Sen är det under system som du kan lämna fc menyn och gå till "vanlig" c64 startmeny. Dock finns fc snabbladdning kvar i bakgrunden. F tangenterna har också mappats om för att snabbladda från disk mm. om jag inte minns fel. Bara att testa runt lite :)

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 29 september 2019, 06:15

Gissberg skrev:En till fråga, hur ser man hela innehållet på en diskett i 1541-stationen? I manualen hittar jag bara hur man laddar in ett program genom att skriva load och programmet eller hur man laddar in det första programmet. Men jag vill ju se vad som finns på disketten?

Kod: Markera allt
LOAD”$”,8
LIST
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Gissberg » 29 september 2019, 10:53

Hur kommer man åt det som står i menylistan för TFC? Jag lyckas bara flytta omkring markörpilen. Det borde väl vara rullgardinslistor som visas när man pekar på någon rubrik i menylistan? Det händer inget när jag trycker på olika tangenter förutom F-tangenterna som flyttar markörpilen.

Tack för svar om ladda innehåll från disk!
Gissberg
Lärling
Lärling

Inläggav Redreamer » 29 september 2019, 12:55

tror det var commodore tangenten längst ner till vänster. Men jag kan ha fel? Annars ska det gå med en joystick.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Återgå till Hårdvara