Vad spelar ni nu?

Diskussioner som inte passar in någon annanstans

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Re: Vad spelar ni nu?

Inläggav bjonte » 18 april 2020, 05:50

I går impulsköpte jag Parappa the Rapper Remastered till PS4. Det har jag letat efter i år till PS1. Jag hade en kopia som jag körde i min PS2 men där fanns det någon fördröjning som gjorde det omöjligt att klara en enda scen. Nu körde jag igenom hela spelet på en kväll.

Hu vad risiga videosekvenser det är. Renderad 3D blandat med pappersplatta figurer. Musiken är bra och attityden på topp men hu för 3D-inslagen.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav mib5150 » 18 april 2020, 09:28

I slutet på februari blev jag med Wii U och i samband med köp av expansioner till Mario Kart till den köpte jag även Zelda: Minish Cap på Virtual Console, så det har jag spelat de senaste dagarna.

Har spelat det förut på Gameboy Advance, men körde då fast vid det apsvårt luriga momentet när man skall slåss på ryggarna på flygande rockor uppe i bergen. Får se om jag kommer förbi det den här gången. Eftersom jag kör på 55" skärm och spelet har upplösningen 240x160 så kan upplevde jag det lite jobbigt först, men det gick att ställa in grafiken så den funkar att se på utan att allt bara blir gigantiska pixlar. Bra tänkt från Nintendo.

Man kan flytta över data från sitt gamla Wii till Wii U, vilket jag jag tycker är bra uttänkt, för man kan köra Wii U i ett kompabilitetsläge som om det vore ens äldre Wii med både spel och sparfiler. Då fick jag också över de C64-titlar jag köpte för många år sen på Virtual Console till den. Så i mitt Wii U har jag både Uridium, Summer Games och Winter Games. :D

Men dem kör jag inte nu... tills vidare springer jag runt med en grönklädd gosse på äventyr. :)
Användarvisningsbild
mib5150
Mästare
Mästare

Inläggav bjonte » 18 april 2020, 09:38

mib5150 skrev:Man kan flytta över data från sitt gamla Wii till Wii U, vilket jag jag tycker är bra uttänkt, för man kan köra Wii U i ett kompabilitetsläge som om det vore ens äldre Wii med både spel och sparfiler.

Det är ju riktigt coolt. PS2 hade väl en liknande grej där PS1-minneskort kunde stoppas i. Jag har aldrig ägt en PS1 men jag har ett minneskort för min sparning i Vib Ribbon. På något sätt jag har också lyckats få in mina PS2-minneskort i min PS3:a också. Men till PS4 blev det ju blankt stopp på den fronten.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 14 maj 2020, 04:55

Jag har köpt Killzone 3 och kastar in det i mixen av spel som inte blir avklarade. Det kan ju trots allt köras i 3D så det måste jag ju testa. Så himla synd att det inte blev standard med 3D-stöd i spel.

Jag såg när jag testade det att det hade stöd för simulview så att två kan spela coop på samma skärm utan splitscreen. Det är en riktigt bra idé som jag aldrig har sett stöd för tidigare.

Det här bör väl kunna betas av på kort tid tänker jag. Shenmue 3 tar längre tid. Det är jag väl halvvägs igenom nu.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 14 maj 2020, 06:57

3d i spel låter kul! Minns bara att jag har sett det i Radracer på Nes för decenier sedan. Hade aldrig några 3d glasögon just då tyvärr.

Jag har också för många spel igång och de hindrar mig lite från att programmera. I vilket fall, har åter tagit upp kampen mot utomjordingarna i klassikern Ufo Enemy unknown. Har spelat det vid flera tillfällen men inte riktigt kommit igenom det. Minns att jag hackade det på 90 talet så man skrev in hur mycket pengar man ville ha. Nu "fuskspelar" jag ganska hårt och kör med många sparningar och backar så fort det går lite dåligt. Kul att det ger resultat och att man ganska snabbt kommer fram i spelet. Men det känns som sagt lite "fuskigt".
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 14 maj 2020, 11:59

Redreamer skrev:Jag har också för många spel igång och de hindrar mig lite från att programmera.

För mig är det programmeringen som blockerar spelandet, men sedan jag införde programmeringsförbud på fredagar så har jag tagit små steg framåt i spelen i alla fall. Du kanske behöver spelförbud istället?
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 14 maj 2020, 12:01

Redreamer skrev:Nu "fuskspelar" jag ganska hårt och kör med många sparningar och backar så fort det går lite dåligt.

Det är ju helt inom regelverket för spelet så jag skulle inte ha några problem att spela på det sättet om det kändes som bästa sättet att ta mig framåt. Att påverka spelet utifrån så att säga är en annan sak.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 30 maj 2020, 14:21

Jag spelade klart Killzone 3 igår. Rätt så kul och välgjort, förutom story och dialog som är en machosoppa. Shenmue III är jag inte igenom. Jag gissar på halvvägs. Jag körde lite Millie och Molly (eller hur den nu stavades) idag så jag är på bana 50. 100 banor är väldigt många och det är stundtals riktigt klurigt.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 31 maj 2020, 07:21

Jag trillade in i Kid Icarus på Nes igen. Sitter verkligen i ryggraden sedan jag var liten. Men ändå är det roligt. Känner mig som en stofil i spelvärlden. Har svårt att hitta till moderna spel. Senast jag älskade ett modern spel var nog "Beyond good an evil" eller om det var "Dreamfall, The longest journey". Å det var ju över 10 år sedan så de är ju knappast moderna. Provade på Halflife Alyx. Stora pojken hade köpt nya kontroller (valve index) så man kan röra på varje finger inviduellt till viss del. Upplevelsen i det spelet var överväldigande. Det hade jag nog kunnat fastna för. Men det är för stökigt att dra igång allt för att spela och sedan har jag ju sällan tillgång till den.
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 31 maj 2020, 12:06

Redreamer skrev:Jag trillade in i Kid Icarus på Nes igen. Sitter verkligen i ryggraden sedan jag var liten. Men ändå är det roligt. Känner mig som en stofil i spelvärlden.

Spelar du om det nu eller klarade du det aldrig som liten?

Jag har accepterat att jag mest spelar stofilspel. Min backlog är för lång och jag hör inte så ofta om nya spel som jag blir peppad på själv längre. Men det kan ju ändras.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 31 maj 2020, 14:15

Nä då, Kid ikarus har jag klarat några gånger tidigare. Det är en sådan där titel som jag tar fram i terapisyfte något år här å där. Fast nu körde jag det på "riktigt" å inte på emulator.
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 31 maj 2020, 14:48

Redreamer skrev:Nä då, Kid ikarus har jag klarat några gånger tidigare. Det är en sådan där titel som jag tar fram i terapisyfte något år här å där.

Kul! Jag kan inte komma på många spel som jag har spelat igenom flera gånger. Jag kan bara minnas Fort Apocalypse, Snokie, Caverns of Khafka, Forbidden Forest, Impossible Mission och Rez.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 1 juni 2020, 20:20

bjonte skrev:
Redreamer skrev:Nä då, Kid ikarus har jag klarat några gånger tidigare. Det är en sådan där titel som jag tar fram i terapisyfte något år här å där.

Kul! Jag kan inte komma på många spel som jag har spelat igenom flera gånger. Jag kan bara minnas Fort Apocalypse, Snokie, Caverns of Khafka, Forbidden Forest, Impossible Mission och Rez.

Teenage Mutant Hero Turtles på c64:an spelade jag igenom ganska många gånger på tiden det begav sig men annars är det nog inte många jag spelat igenom mer än en gång.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 2 juni 2020, 08:26

Rurtles är ju apsvårt! Iaf på Nes. C64 versionen har jag inte kört så mycket, orkade inte med laddningstider med mera.
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 2 juni 2020, 17:03

Redreamer skrev:Rurtles är ju apsvårt! Iaf på Nes. C64 versionen har jag inte kört så mycket, orkade inte med laddningstider med mera.

Det är i princip samma spel men... Donatellos bo är mycket kortare vilket gör att han och Leonardo är typ samma karaktär. Några bossar mindre iaf Mouser och Teknodromen. Vissa saker finns inte som scrolls exempelvis. Har för mig att de där väggarna som går inåt är one hit death i NES men tar bara (rejält) med energi i C64-versionen.

Detta fritt ut minnet NES jmf c64 kassettversionen vet ej om diskettversionen är annorlunda kassettversionen. Observera att jag inte spelat NES-versionen särskilt mycket och att det var väääldigt länge sen jag spelade C64-versionen. Hmm, det kanske man skulle göra... Nästa projekt - varva TMHT på 64:an igen. :)
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Föregående

Återgå till Diskussioner om allt möjligt