Microavbrott.

Diskussioner som inte passar in någon annanstans

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Microavbrott.

Inläggav Redreamer » 11 april 2020, 09:30

Hur hanterar ni mikroavbrott? Jag har verkligen problem med att jag tycker att det är så oerhört tråkigt att vänta på, kompileringar, att winvice ska starta min tjugoelfte build, byggande av pdf filer på jobbet etc. Ofta kollar jag mobilen, något kort på nätet eller liknande. Resultatet blir att när man gör detta för många gånger dag ut och dag in så är jag övertygad om att hjärnan mer eller mindre tar skada, eller iaf blir uttröttad. Det hade varit bättre att bara vänta de mellan kanske 30-90 sekundrarna det ofta tar och planera framåt. Men jag är inte inlärd på det viset tyvärr... fokus kan jag bara hålla när jag är superengagerad.

Har ni samma problem eller har ni smidiga knep?
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Re: Microavbrott.

Inläggav bjonte » 11 april 2020, 11:47

Redreamer skrev:Har ni samma problem eller har ni smidiga knep?

Ja, det får jag nog säga att jag har, på jobbet i alla fall. Jag blir också lätt störd och tappar fokus när andra vill kommunicera. Men när jag sitter och retrokodar har jag så korta väntetider så jag behöver aldrig växla fokus. Kompilera, assemblera och starta VICE går så snabbt att det aldrig finns någon poäng att göra annat innan det är klart.

Kan det vara något som är ineffektivt med ditt sätt att bygga och köra spelet? Hur snabbt går det att bygga? Hur snabbt går det att starta? Vi skulle kunna jämföra och se om det går att få ner tiderna.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 11 april 2020, 14:16

Jag laddar in ca 12kb data och kör. Vice kör igång detta på ca 32 sek. inkluderat Jasm som tar mindre än en sekund. Vice kör på warp 325% Ungefär. Jag skulle kunna skita i att ladda in viss data som egentligen inte påverkar det jag vill testa. Kanske dags för en ny dator ändå? Har ju en riktigt gammal räv.
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 11 april 2020, 15:18

Redreamer skrev:Jag laddar in ca 12kb data och kör. Vice kör igång detta på ca 32 sek. inkluderat Jasm som tar mindre än en sekund. Vice kör på warp 325% Ungefär. Jag skulle kunna skita i att ladda in viss data som egentligen inte påverkar det jag vill testa. Kanske dags för en ny dator ändå? Har ju en riktigt gammal räv.

Jag har en gammal dator med men 32 sekunder för att få igång spelet i VICE låter galet. Emulerar du en äkta diskdrive? Det tar ju en herrans tid jämfört med den slappa emuleringen som är typ som sd2iec.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 11 april 2020, 15:27

Jag testade nu och det tar 2.5 sekunder för mig att få igång mitt 45 kB-spel i VICE. Jag har inte en ny och snabb dator. Det bara måste gå att få din att komma igång snabbare.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 11 april 2020, 15:30

Jag kör VICE (128-emuleringen) med bland annat detta:

Kod: Markera allt
-autostart game.d64 +truedrive -virtualdev
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 11 april 2020, 15:48

Av någon anledning måste jag köra true drive, annars får jag "device not present." Det är antagligen därför det tar sådan tid, frågan är hur jag ställer in det så det fungerar utan true drive. Såg nu att utan true drive så finns det ingen diskdrive emulering alls. Skumt. Sen laddar jag ju in spelet som .prg Jag vet inte hur skillnaden blir där.
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 11 april 2020, 16:03

Du måste slå på virtualdev och slå av true drive. Då går det.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 11 april 2020, 19:29

Det gick ju! Jag hade ju sparat minst månader om jag känt till detta! Stort tack! :D
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 11 april 2020, 20:22

Redreamer skrev:Det gick ju! Jag hade ju sparat minst månader om jag känt till detta! Stort tack! :D

Grymt att det löste sig då!
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 21 maj 2020, 05:19

Nu har jag fått ner min starta-spelet-tid till runt 0.3 sekunder! Jag skrev ett program som pratar direkt med VICE via remote-monitorn. Det funkar så att VICE är på hela tiden och sedan kör jag ett kommando som kopplar upp sig mot VICE, laddar in mitt program och kör igång det när spelet ska testas.

Det är väldigt trevligt för jag behöver inte någon komprimering av data längre under testning. Jag kan ladda in flera bitar i olika minnesbanker och sedan bara tuta igång det.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 21 maj 2020, 07:13

Är det något du kan inkludera med jasm eller blir det för mycket skiljt från assemblern så du vill ha det som eget program? Jag har hittills varit mycket nöjd med mina "runt 5" sekunder med att få igång min nuvarande kod. Men ju mer man sparar ju mindre tappar man fokus. Fast på 5 sek blir det mestadels en andningspaus :)
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 21 maj 2020, 10:48

Redreamer skrev:Är det något du kan inkludera med jasm eller blir det för mycket skiljt från assemblern så du vill ha det som eget program?

Ja, det är något helt annat. Jag har inte provat att bygga för Windows så det funkar väl inte nu men det borde väl gå att fixa. Jag kan kolla på det.

Jag kan ge ett litet exempel på hur det kan se ut. Jag skickar med ett antal uppgifter som utförs en efter en och avslutar med sys, som flyttar programräknaren till startadressen. Jag har lite skriptkod innan som kollar om VICE är igång och startar det ifall det inte är igång.

Kod: Markera allt
machine="ntsc"
if [ -z $(pgrep x128) ]
then
   ~/temp/vice-emu-code/vice/src/x128 -remotemonitor -$machine -VICIIborders 2 +confirmonexit -moncommands build/game.vs +truedrive -virtualdev &
   sleep 3
fi
vice-controller load_prg vdc "build/game_vdc_16_${machine}.prg" load_prg ram1 "build/game_ram1.prg" load_prg ram1 "build/game_${machine}_graphics.prg" load_prg ram "build/game_ram0.prg" sys 0x0400
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 21 maj 2020, 12:43

Ok. Vad är ram1? Är det ett specificerat område i 128a världen?
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 21 maj 2020, 14:28

Redreamer skrev:Ok. Vad är ram1? Är det ett specificerat område i 128a världen?

Ja, exakt. Det är andra rambanken på C128. På C64 finns bara "ram" att lägga saker i (förutom möjligen io för färgminnet).
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Nästa

Återgå till Diskussioner om allt möjligt