Datorhistoria

Allt möjligt Commodore-relaterat som inte passar någon annanstans.

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Datorhistoria

Inläggav mib5150 » 9 maj 2020, 10:34

Lite otippat fick jag förra helgen en MiniPC av frugans kompis: en Acer Aspire One Happy, en färgglad liten sak med Windows 7 Starter. :D

Duger fullständigt att emulera i, så jag har stoppat i både Vice och Steem till att börja med.

Så, glädjande nog har retrotarmen börjat fungera igen, om än bara emulatormässigt...! Hur som haver, jag plockade även fram Commodore 64 Programmer's Reference Guide i samband med detta.

Och det är nu det verkligt roliga börjar: Det trillade ur ett kvitto jag inte noterat förut ur referensguiden!!

Enligt nämnda kvitto köptes boken den 17 juni 1983 i en butik i Sacramento, Kalifornien, av en man vid namn Joe boendes i ett villaområde 20 km från datorbutiken i samma stad!
Utöver boken (som kostade $19.95) köpte Joe även en HesMON-cartridge för $39.95! Låter som snubben tänkte programmera maskinkod, va?

https://goo.gl/maps/bvnY8MSMfeKPgmbk7 <- Butikens läge 1983! :)

Jag för min del fick fatt på boken i en banankartong med C64, 1541 och lite övrigt (böcker och grejor!) på en loppis i Göteborg i tidigt 2000-tal!

(Ytterligare en Googlemaps-länk som hör till ämnet: https://goo.gl/maps/j1cPWGeoWNwLed2R8 Här låg Commodore Business Machines, Inc, - Computer Systems Divisions enligt adress på bokens baksida när den gavs ut!)

Nu är jag givetvis nyfiken på om någon här har någon rolig anekdot - eller på annat sätt intressant bakgrund - kring saker i sina samlingar?!
Användarvisningsbild
mib5150
Mästare
Mästare

Re: Datorhistoria

Inläggav bjonte » 9 maj 2020, 17:59

Min bästa historia är nog hur jag fick tag på min NTSC-C128.

Jag blev tillfrågad på jobbet om jag ville åka till Game Developers Conference i San Francisco i början av 2017. Jag sa att jag ville det, men efter en dags betänketid så ångrade jag mig för att jag inte ville bidra till miljöförstöringen i onödan. Så jag sa att jag hade ångrat mig och att de får avboka min biljett. Men det visade sig vara omöjligt att göra detta så resultatet hade blivit en betald tom stol i ett flygplan istället. Jag bestämde mig då för att åka i alla fall.

När det började närma sig så skrev jag av en händelse en köpesannons på ett C128-forum där jag bad om att köpa en NTSC-C128 som jag tänkte använda för att kompatibilitetstesta mina C128-spel på. En Robert Bernardo frågade var jag bodde och sa att han kunde frakta över en till Sverige i en resväska när han skulle till Europa i september. Jag svarade tillbaks att jag skulle till San Francisco i slutet av februari så om någon visste om en C128 till salu så skulle jag kunna frakta hem den i min egen resväska. Då svarar Robert att han bara är några timmar från San Francisco och att han har en C128:a som jag kan få köpa!

Originaltråden: https://c-128.freeforums.net/thread/414/wtb-ntsc-c128-c128d

IMG_4612.JPG
Väskan som jag fraktade hem C128:an i. En äkta stofilväska.

Så jag åker till mässan och är upptagen där med jobb alla arbetsdagar.

IMG_4623.JPG
San Francisco

På lördagen tar jag pendeltåget österut så långt det går och möter upp Robert, som har med sig C128:an. Vi bestämmer att vi åker till en restaurang och äter en bit lunch så att vi får snacka lite. Det visar sig att han har åkt flera timmar i sin bil för att möta upp mig så äta lunch är väl det minsta jag kan göra! Han har bilen helt smockfull med Commodoreprylar. Det skulle vara svårt för ett marsvin att få plats i baksätet till och med. Han anordnar mässor, hämtar och köper Commodoresamlingar för den goda sakens skull. Han är verkligen en inbiten stofil. När vi sedan äter så spricker min ena framtand mitt itu! Vad är sannolikheten? Den är i och för sig redan i porslin men den har hållit i 25 år eller så. Nåja, vi rundade av efter ett par timmar av datorsnack och jag åkte tillbaks till San Francisco och Robert åkte hem igen. Jag hade ingen lust att ta en titt på amerikanska tandläkarräkningar så jag ringde till Sverige och försökte få en tid veckan efter.

När jag kommer hem så öppnar jag C128:an. Jag minns inte varför jag skulle öppna den för den fungerade ju. Kanske ville jag kolla vilken SID den hade eller så ville jag bara kolla status. Men när jag väl gör det så upptäcker jag en konstig sladd från kretskortet till tangentbordet.

IMG_4697.JPG
Den mystiska sladden

Sladden går till ett ROM-chip märkt "1988 SEW 128 PLUS" på platsen U32. Jag blir eld och lågor. Det är ju jättespännande!

IMG_4699.JPG
Det mystiska chippet

Det är C64-BASIC och KERNAL-ROM som har ersatts med det här mystiska chippet. När maskinen startas i C64-läge verkar den inte ha några ändringar alls. Sladden visar sig vara kopplad till 80-kolumnsknappen så när den är nedtryckt så får funktionstangenterna nya betydelser. De triggar nu utskrifter av @$, LOAD, SAVE, LIST, RUN, SYS48979 and SYS62368. Jag läser av ROM:et och disassemblerar det för att försöka fatta vad det gör. SYS48979 visar sig leda till kod som utför "old", alltså motsatsen till "new". SYS62368 leder till mystisk kod som letar efter texten "MON" på 256-byte-alignade block från $0800 till $ff00. Om texten hittas så hoppar ROM:et till addressen precis efter texten. ROM:et har inte den texten så detta ska nog användas i anslutning till en cartridge eller någon form av maskinkodsmonitor i mjukvaruform. Jag har aldrig hittat vad det passar till.

När Robert sedan åkte till Europa i september möttes vi igen i Stockholm och jag fick tillfälle att tacka honom igen för hans insats.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Re: Datorhistoria

Inläggav herdware » 10 maj 2020, 15:48

Fina historier. Hoppas det kommer fler.
Robert Bernardo är en :commodore: entusiast ut i fingerspetsarna.
Tyvärr har jag inga såna roliga historier. Närmast är väl när jag ~1997 fick en C128D i utbyte mot en pizza. :D
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Återgå till Allmänt